3 840 000 såg Friends vinna Melodifestivalen

1 av 2 | Foto: KRISTER HANSSON
Melodifestivalen - en tittarfavorit.
NÖJE

Nästan fyra miljoner svenskar gjorde det.

Samtidigt. I fredags kväll.

Ja, såg på Melodifestivalen, alltså.

Sveriges Television lär gnugga händerna i förtjusning.

Melodifestivalen fortsätter att vara ett säkert kort, åtminstone ur tittarsynpunkt.

I fredags kväll följde 3 840 000 personer den direktsända musikfesten från Malmö.

Det gör programmet till ett av de mest sedda i svensk tv sedan de elektroniska mätningarna startade 1994.

”Jag är jätteglad”

Konkurrenten TV4 brydde sig inte ens om att sända sin publiksuccé "Vem vill bli miljonär?" i fredags. Det var liksom ingen idé.

- Jag är jätteglad. Det här visar ju att Melodifestivalen som företeelse överlever från år till år, säger Henrik Olsson, 30.

Tillsammans med Josefin Sundström, 24, ledde han programmet i fredags kväll.

- Jag är nöjd med vår insats. Melodifestivalen är ett program som man kan snacka om på jobbet dagen efter, och det är kul. Det dräller ju inte av sådana program längre, säger Henrik Olsson.

Tidernas tittartopp

Tobias Lindner