"Klubbscenen var roligare förr"

NÖJE
- Det svenska soundet är så kopierat att Sverige hamnat i bakvattnet, säger Calle Dernulf.
Foto: BJÖRN EDERGREN
- Det svenska soundet är så kopierat att Sverige hamnat i bakvattnet, säger Calle Dernulf.

Det sägs att modevärlden är den mest illojala och opålitliga av alla branscher. På sätt och vis kan man jämföra den med klubbscenen och dess elektroniska musik. Techno, house och drum"n"bass i alla dess former.

Trenderna är snabba och korta och när en stil blir populär har avantgardisterna redan skapat en ny i underjorden. Ena månaden är det deep house som gäller, andra veckan electrotechno.

Medan modevärlden tittar på Milano och Paris följer klubbkidsen London och New York. Och, faktiskt, så har världens blickar sedan länge varit riktade mot Sverige.

Svensk techno är både respekterad och populär.

- Många andra länder har kopierat det svenska soundet så mycket att svenskarna själva hamnat i bakvattnet. Men snart kommer de artisterna att vända det till något nytt. På senaste tiden har svenska houseproducenter kommit upp i samma nivå och det ploppar upp nya labelar och artister hela tiden, säger Calle Dernulf, dj och programledare för P3:s "Musikjournalen Dans".

Stephan Grieder driver det svenska housebolaget Svek. I år har de blivit Grammisnominerade för andra gången. Han tycker inte det har skett några större framsteg för elektronisk musik hos etablissemanget eller på klubbscenen.

- Grammisjuryn sätter oss fortfarande i samma kategori som DJ Mendez och Antiloop. Vi kan omöjligt tävla mot dem. Vi gör inga videor och är ingen enskild artist. Det vore vettigare om det fanns en särskild independentkategori, säger Stephan.

- Klubbscenen var roligare förut för då var folk mer intresserade av musiken. Nu har Stockholm blivit en hipp stad och klubbscenen ett mode. Det spelas elektronisk musik som bakgrund i varenda bar men man dansar inte till det.

Bra artister

Bra klubbar

Marimba Roney