Dvd och internet operans framtid

1 av 2
José Cura och Eteri Gvazava som Alfredó och Violetta i nyskapande ”La Traviata à Paris”.
NÖJE

I det italienska operamagasinet L’Opera kunde man läsa att förra årets magnifika tv-happening ”La Traviata à Paris” inte hade ”ett dugg med Verdi att göra, utan bara var en hysterisk hybrid av multimedie- och teve-estetik”, av ett slag som ”i slutändan leder till operans död”.

Bara i operans ärkereaktionära hemland kan man skriva så i en tid då operan äntligen håller på att återfödas som konstform. José Cura, som är så fantastisk i tv-traviatan, gick till uppfriskande aggressivt motangrepp i engelska tidningen Opera Now: ”En idiot i Italiens största dagstidning skrev att mikrofonerna vi använde var att jämföra med Viagra ” men jag måste ändå tacka alla dessa utvecklingens motståndare, för de tvingar oss på andra sidan att bli ännu starkare fighters!”

Cura är full av frustration

eftersom han brinner för operans modernisering och förnyelsearbete. Men han borde egentligen inte behöva ägna sig åt något försvar över huvud taget. Visst var det förvånansvärt få operakritiker som vågade hylla Traviatafilmen direkt efter sändningen, men desto fler har efterhand hakat på oss som vågade älska verket från de första skälvande sekundernas live broadcast.

Operaälskare i allmänhet var inte lika räddhågsna som kritikerna, utan omfamnade föreställningen med samma passion som de överöste tv-bolaget med önskemål om snabb repris och utgivning på dvd. Och precis här vilar hela operans framtid - och den är långt mer högteknologisk än José Curas dolda mikrofoner.

Den kommer inte bara i den nya generationens hitech-operahus, utan också i en tilltagande ström av livesändningar på internet och framför allt i det snabbväxande dvd-utbud som håller på att ersätta marknaden för operavideor.

Till skillnad från den föråldrade

videon är dvd-teknologin som skapt för opera. Först att fatta detta har tyska Arthaus varit, som raskt dammsugit USA och Europa på tillgängliga inspelningar, såväl äldre teveproduktioner som nyare digitalinspelningar, och med ett halvdussin nya filmer i månaden fått ihop en suverän katalog på över 50 titlar.

Det enda som återstår är att utgivningen kommer lite mer i takt med tiden.

Det vore ju en dröm att få förra årets viktigaste operapremiärer, Kaija Saariaho ”L”amour de loin” och John Adams ”El Nino”, på bara en fjärts avstånd från tevesoffan.

Klassiska hits

Kjell Häglund