- Vi kommer aldrig att rätta oss efter någon

NÖJE

Franska house-gudarna Daft Punk går gärna sina egna vägar. Puls fick veta vilka.

Daft Punk har gått på upptäcktsfärd.
Foto: VIRGIN MUSIC
Daft Punk har gått på upptäcktsfärd.

Daft Punks debutalbum "Homework" var en smärre revolution. Det vände upp och ned på allt vi visste om housemusik och gav oss en anledning att börja bry oss om dansmusik från Frankrike.

Hur följer man upp en sådan succé? Hur briljant Daft Punks andra album än skulle vara så kunde man räkna med att några skulle gnälla på att det lät likadant som förut.

Men singeln "One more time", den första från nya albumet, gjorde det omöjligt att kritisera dem.

- Vi ville göra en singel som var "Daft punk en gång till", säger Thomas Bangalter.

Er nya skiva heter "Discovery". Vad är det som ni har upptäckt?

- Vi lär oss saker hela tiden, det är så vi ser på musik, som något man hela tiden upptäcker och förvånas över. Vår första skiva hette "Homework" eftersom det var som en hemläxa. Vi satt hemma och lekte i studion och försökte klara av uppgiften att göra ett debutalbum. Den här gången har vi suttit hemma och upptäckt en massa annan musik, och framför allt har vi upptäckt att det inte finns några regler för hur man ska göra musik, säger Thomas.

Han pratar högt och snabbt och låter andfådd, som om han gjorde situps samtidigt. I själva verket är han bara engagerad. Musik är livsviktigt för Thomas Bangalter, och house är det viktigaste av allt.

- Vi ser inte house som en musikstil, utan en attityd. Om det är något house handlar om så är det snarare att radera gränserna mellan olika musikstilar. Det var det som gjorde housekulturen så unik redan från början, att man inte brydde sig om vilken musik det var, så länge det var bra.

Är housescenen i Paris lika explosiv i dag som den var för tre år sedan när ni slog igenom?

- Nja, housescenen är förvirrad just nu, för den har blivit helt accepterad. Det är förvirrande för alla människor som växte upp med house som revolutionsmusik. Från början var det minoriteter som gillade house. Svarta och homosexuella som ville revoltera mot det normala samhället. Housemusiken förenade dem och gjorde dem starka tillsammans. Men nu när alla lyssnar på house blir det väldigt svårt för dem att känna sig som en enhet, för house är inte längre något som definierar dem. På så sätt har house förlorat sin rebelliska nerv.

Är det ett internationellt fenomen eller specifikt för Paris?

- Det är nog likadant över hela världen. Men det bevisar ju att vi vann slaget, housemusiken segrade. Nu är det dags att gå vidare.

Nya "Discovery" är också, bortsett från "One more time", ett ganska långt steg vidare. Man kan tycka vad man vill om deras flörtar med kitschig 80-talsmusik (syntpop, fluffig metal och Vangelis), men det är i alla fall inte vad som förväntades av en duo som en gång gjorde en låt ("Heroes") som bara bestod av att de räknade upp 500 namn på amerikanska houseproducenter.

"Discovery" har inte så mycket att göra med svart dansmusik som med sprallig och lite dumdristig europeisk tonårspop. Det känns som en skiva som klibbar fast tuggummi i ditt hår, bara för att jävlas.

Men Thomas är lyckligtvis lika ointresserad som jag av att prata 80-talsnostalgi.

- Folk säger att vi låter som den och den gruppern från 1983, men vi har aldrig försökt återskapa ett sound. Vi lyssnar på så mycket annat än gammal disco: det kan vara klassisk musik, ny r"n"b, gammal rock och funk, electro, acid, men vi kombinerar det på ett sätt som är helt nytt, som är 2001.

Vilka av dagens artister uppskattar ni?

- De som gör musik de verkligen vill göra, de som går över alla stilar och är helt fria i sitt skapande. Vi gillar Outkast, Dr Dre, Björk, producenterna The Neptunes, Radiohead. De gör personliga skivor, precis vad de känner för, inte bara ett "sound".

Så ni har mer gemensamt med Radiohead och Outkast än med dagens housemusik?

- Ja, exakt. Outkast gör så mycket mer än hiphop, de gör musik som är fri och säregen.

Daft Punk vill skriva om alla regler som finns i musikvärlden. Men inte bara genom hur de låter, utan även genom hela det sätt på vilket de jobbar som artister.

- Vi lever i ett samhälle där det är den som finansierar som bestämmer, inte den som skapar. Men Daft Punk kommer aldrig att rätta sig efter vad något skivbolag tycker. Vi vill bevisa att artisterna alltid kan göra vad de vill! "One more time" blev etta på singellistan utan att vi ens hade gjort en video till den. Så nu gjorde vi en video i efterhand i stället, som en gåva till fansen, för att visa att även en video är konst, inte reklam.

arkiv/Daft Punk

Martin Gelin