Vilda sällskapsspel med bångstyriga gladiatorer

1 av 3 | Foto: KALLE ASSBRING
"Det här ska bli kul"-mentaliteten går snart över i ”Det här suger”-mentaliteten.
NÖJE

Vi vet alla hur farliga gladiatorerna kan vara.

Men hur är de i sällskapsspel?

Puls lät Hero, Elektra, Zeke och Amber testa klassiker som Monopol och Fia med knuff.

Fia med knuff

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Amber som enligt sig själv "gillar att bli knuffad" tog faktiskt inte hem spelet. Spelet vanns stort av Hero som förklarade sin vinst med att "så länge det är enkelt och brutalt" så gillar han det. Den förklaringen skulle kunna bana väg för en Zeke-vinst. Men problem att skilja med- från moturs gjorde att han slutade som jumbo i denna drabbning.

Det enda positiva herr Zeke hade att säga om det här spelet var att det åtminstone inte tar så lång tid att spela. Skaderisken bedömde han som relativt hög och beskrev mer än lovligt målande hur ont det skulle göra att få sina testiklar nerpressade i de små hålen på spelplanen.

Elektra dissade spelet på sant gladiatorvis:

- Det är bara för veklingar, sa hon och Zeke höll med.

De andra gjorde det inte.

Alfapet

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Elektra gillade det här spelet så mycket att hon faktiskt övervägde att ge det mer än sina fyra plus. Men hon ändrade sig om-gående då Zeke ganska ingående och

påtagligt beskrev hur han ville och kunde tillfoga skada med hjälp av just ett Alfapetspel. Elektra satt nämligen bredvid

Zeke.

Hero kontrade genom att redogöra för varför spelet vanns av Elektra och - framför allt - varför Zeke kom toksist:

- Zeke har tretton ord i sin vokabulär varav hälften är svordomar och resten" ja, det är väl mest gutturala läten.

Zeke å sin sida valde att än mer ingående förklara skaderisken med detta till synes harmlösa ordspel: "Skadorna i tarmen när man försöker skita ut bokstäverna efter att jag kört ner alfabetet i halsen på dem blir ganska svåra", sa han.

Och slog personbästa i antal ord i en följd.

Monopol

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Vi skulle kunna berätta om hur den myspysiga stämningen spred sig som en löpeld bland de deltagande. Men då skulle vi ljuga precis hur mycket som helst.

Elektras aggroavslut satte p för en tävling där dåliga förlorar-andan var mer påtaglig än någonsin.

- Det är bara så, förklarade Elektra. Jag är skitdålig förlorare normalt och i monopol " ja, då är det värre än vanligt.

Den observante ser att Zeke satte sitt första plus för dagen. Att se andra åka i fängelse drog upp betyget. Men högre blev det inte då mot-, medurs-problemet gjorde sig påmint igen.

Fyra i rad

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Man mot man-klassikern var ett av de få spel som tilltalade den annars kräsne

Zeke.

Han var uppmärksam nästan hela

tiden. Det kan ha berott på att han såg skadepotentialen: "Det går att hugga ganska hårt med den här", sa han och pekade på ramen som stod uppställd.

Sedan sa han av någon konstig anledning "Stjugoti". Åtminstone tyder mina anteckningar på att han sa just det. Segrare i kampen blev Hero som även han varnade för skador:

- Man kan klämma sig rätt svårt när man försöker fuska, sa han och höll upp ett varningens och blåslaget finger.

Yatzy

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Det mest minnesvärda under denna spelomgång är att Zeke innan första tärningen ens är kastad kastar sig över telefonkatalogen. "Den är fantastiskt mycket mer spännande."

Taktiken var annars att charma tärningarna så mycket som det bara var möjligt. De som lyckades bäst var - naturligtvis - tjejerna. Och den som slog an charmen mest var Amber som ståtade som segrare. Och sist blev"?

Zeke. Igen.

Här fanns det inga försonande drag. Det enda som gjorde spelet roligare var eld.

Således brände han upp skiten. Förklaringen till hans frustration kan ligga dolt i Heros utlåtande:

- Zeke var med bra upp till det blev tvåsiffrigt, då blev det för krångligt.

Schack

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Elektra vann.

Zeke tröttnade innan pjäserna hade placerats ut.

Hero hyllade brädspelet.

Amber tyckte det var barnsligt med hästar och bönder.

Skadorna i detta stillasittande slow-motion-spel kan vara nog så farliga enligt testpanelen: träsmak och stordöden genom uttråkning får man räkna kallt med.

Trots dessa riskfaktorer så valde två av gladdisarna att ge toppbetyg.

- Det är en klassiker, det kommer man inte ifrån, sa Hero.

Trivial Pursuit

Amber:

Elektra:

Zeke:

Hero:

Vinnare i gladiatorernas stora test av sällskapsspel.

Zeke tog hem spelet - bokstavligt talat. Han fick fetsmisk men snodde med sig spelet hem. Skulle plugga lite extra på

reglerna vilka han fann luddiga.

Elektra vann.

Skaderisken bedömdes som minimal. Även om syrebrist ("när Zeke ska fundera") och sönderskrikna stämband ("när Zeke skulle svara") anfördes som reella åkommor så enades de om att det var det snällaste spelet av dem alla.

Och det absolut bästa.

Inte ens Zeke ansåg att man kunde misshandla någon särskilt grovt. Men å andra sidan sa han ingenting under partiet. Han var djupt försjunken i regelverket.

Rebecca Cannerfelt, Gunnar Hellsing