Excellences singel kommer funka

NÖJE

Excellence

Need to know (Bonnier)

Jodå, det här kommer säkert att fungera.

Bardot, den australiensiska förlagan till Excellence, gick direkt upp i topp på den inhemska topplistan och det brittiska svaret, Hear’say, sålde 160 000 exemplar av sin singel–på en dag!

Friends har visat att konceptet ”dokusåpa om popband” är så starkt att det till och med kan göra bleksiktig dansbandspop till en riksangelägenhet.

Så med tanke på att de här fem damerna kommer att få kontinuerlig reklam i Kanal 5 och har en debutsingel signerad producentteamet

Epicentre, som tidigare levererat låtar till ’NSync och A-Teens, kan vi nog vara ganska säkra på att den här gruppen inom en inte alltför avlägsen framtid lär kunna leva upp till titeln på sin tv-serien. ”Popstars”, alltså.

För detta är en hit, tveklöst. Det handlar om dansant pop av lika delar modernt r&b-glimmer och Britney-slagkraft. Refrängen sitter där den ska, tjejerna sjunger hyggligt och soundet är uppdaterat. Ett raktigenom fläckfritt hantverk, alltså.

Ack så ospännande, men bruksmusik som gör jobbet.

Det vill säga att sälja en tv-serie som i sin tur ska sälja ett popband som i sin tur ska sälja tv-serien som i sin tur...

Håkan Steen