TV 4 vinner reklam-striden

Nu ska reglerna anpassas till EU

NÖJE

TV 4 vinner kampen om att få avbryta sina program med reklam.

Enligt vad Aftonbladet erfar kommer kulturdepartementet på fredag att lägga ett förslag som EU-anpassar de svenska reglerna för reklam i tv.

AVBROTT FÖR REKLAM ”Ally McBeal” är ett av de program som TV 4 i dag lägger pausprogram i för att få sända reklam.
Foto: 20th century fox
AVBROTT FÖR REKLAM ”Ally McBeal” är ett av de program som TV 4 i dag lägger pausprogram i för att få sända reklam.

De svenska reklamreglerna har varit bland de strängaste inom EU.

TV 4 har en längre tid klagat högljutt och försökt komma runt bestämmelserna genom att bryta sina program med "fusk-program". Detta för att därigenom kunna sända reklam i avbrotten utan att bryta mot reglerna.

Förslag läggs på fredag

Men på fredag kommer alltså det förslag som kan förändra svensk kommersiell tv för alltid.

Kulturdepartementet har snabbutrett frågan och kommer enligt källor som Aftonbladet talat med att föreslå en anpassning av reglerna.

- Jag vill inte säga vad som står i förslaget, men om vi ser vad vår kulturminister Marita Ulvskog sagt i intervjuer så vill hon se ett närmande mot EG:s direktiv, säger Lars Marén på kulturdepartementet.

Detta betyder att TV 4 kan lägga in lika mycket reklam i en långfilm som TV 3 och Kanal 5 som sänder från Storbritannien och därför följer brittiska lagar.

- På en 90 minuters film ska man då kunna bryta för reklam tre gånger, säger Lars Marén.

För TV 4 betyder detta stora pengar i ökade reklamintäkter.

Men ännu vill inte någon på kanalen kommentera det kommande förslaget.

- Nej, vi vill se det på papper innan vi säger något. Vi vet att det kan komma att ändras i sista stund, säger Eva Franchell, presschef på TV 4.

Närmast ska förslaget ut på remiss. Tidigast den 1 januari 2002 kan den nya lagen börja gälla.

avbrott för reklam

Klas Lindberg