Så ska Britney Spears säljas

”Säljplan” för kommande albumet läckte ut på nätet

NÖJE

Så ska Britney Spears nya platta säljas till vuxna - med planterade kärleksrykten och upptåg.

Det berättas i vad som påstås vara en hemlig säljplan som läckt ut på internet.

Planen är skriven av någon med god insyn i Britney-världen. Men skivbolaget förnekar all inblandning.

BILLIGASTE VIDEON Herb Ritts video till Don't let me be the last to know är Britneys billigaste video hittills. Men bidrog till att styra om mot hennes nya målgrupp, 20-34 åringarna, enligt ”marknadsplanen”.
Foto: AP
BILLIGASTE VIDEON Herb Ritts video till Don't let me be the last to know är Britneys billigaste video hittills. Men bidrog till att styra om mot hennes nya målgrupp, 20-34 åringarna, enligt ”marknadsplanen”.

Sedan dokumentet läckte ut på den svenskbaserade sajten worldofbritney.com har Jive/Zomba Records haft fullt upp med att dementera det.

När Marie Yuma Fadera, representant för Britney på Zomba i Sverige först får läsa dokumentet, säger hon:

- Jag har ingen aning. Vi brukar bara ta del av den internationella försäljningsplanen, och den har vi inte fått ännu. Jag är lika nyfiken som ni.

När Aftonbladet senare konfronterar moderbolaget i New York med dokumentet, förnekar de att de har med det att göra.

Men planen är skriven av någon med god insyn i Britney-världen. Och uppgifterna fortsätter spridas.

Enligt memot ska Britneys tredje platta, som bland annat spelats in på Södermalm i Stockholm, släppas den 23 oktober.

Hur stjärnan ska bete sig innan dess finns noga angivet.

Vuxnare image

Författarna av planen förklarar att man är nöjda med marknadsföringen av ”Oops I Did It Again” och med försäljningssiffrorna - 9 miljoner exemplar i USA och 16 miljoner totalt.

Men nu ska man satsa på en äldre generation. I memot förklaras att det är läge att utöver tonårsmarknaden kapa åt sig fler skivköpare bland 20-35-åringar. Det ska dels ske genom att förändras reklamen och dels genom att ge Britney en vuxnare image.

Författarna talar också om ”incidenten” vid rockfestivalen i Rio i vintras, när Britney backstage svor som en borstbindare med mikrofonen på - en ljudupptagning som snart kom på Napster.

”Även om den inte var planerad , hjälpte den till att föra henne bort från tonårspop-imagen. Vi borde diskutera med henne och hennes folk om möjligheterna till fler 'spontana' utbrott i framtiden”, står det i dokumentet.

Rykten på nätet

Dokumentet talar också om att Britney ska hålla en låg profil under sommaren, förutom vid MTV-galan, innan hösten tar vid med stenhård promotion av skivan och vinterns världsturné.

Man talar också om att organisera ryktesspridning på internet kring skivan och förhållandet med N'SYNC-sångaren Justin Timberlake.

”Kanske ett nytt förlovningsrykte, men det måste hanteras försiktigt för att undvika alltför negativa reaktioner från N'SYNC-fans.”

Specialbeställda bilder

Dokumentet går in i detalj på många punkter: hur tv-uppträdanden ska synkas med att Britneys roman släpps i vår och vart, när och varför hon ska resa. Till och med bilder är uttänkta månader i förväg, enligt dokumentet: man talar om en bild från toppen av Harbor Bridge i Sydney och en annan från ett planerat besök på ett hangarfartyg.

Som helhet räknar författarna med att försäljningen av det tredje albumet kommer att bli något lägre på grund av imagebytet, men att det kommer att uppvägas av Britneys fjärde och femte skivor längre fram.

LÄS HELA DOKUMENTET:

Mattias Källman