Här är årets debutanter

Aftonbladet har träffat några nya svenska musikhopp

Mattias Blomdahl, Lisa Miskovsky och Isak är några av årets debutanter. Det kan vara tufft att vara nykomling. "Marknaden är så mättad och alla vill nå ut genom bruset", säger Mattias. Lisa håller med: Ofta får man bara en chans på sig för ingen tänker långsiktigt.
Foto: MIKAEL GUSTAVSEN
Mattias Blomdahl, Lisa Miskovsky och Isak är några av årets debutanter. Det kan vara tufft att vara nykomling. "Marknaden är så mättad och alla vill nå ut genom bruset", säger Mattias. Lisa håller med: Ofta får man bara en chans på sig för ingen tänker långsiktigt.
NÖJE

År 2000 var debutanternas år. Vinnarlistan för Rockbjörnen och Grammisgalan talar sitt tydliga språk. Branschen skriker efter nytt blod.

Men vilka blir årets Feven, Håkan Hellström eller The Ark?

Aftonbladet har hela listan.

Bakom namnen gömmer sig förväntningar, drömmar och ibland en kompromisslös vilja att skaka om musikvärlden. Några lyckas, andra förpassas till historien och arkiveras under "B" som i Bra försök.

Aftonbladets har fört samman några av årets debutanter.

Lisa Miskovsky, Isak och Mattias Blomdahl från Charlies Magazine står inför sitt livs kanske mest avgörande ögonblick. Och är rörande överens om en sak - du får bara en chans att göra ett första intryck.

Är det svårt att vara debutant i dag?

Mattias Blomdahl: - Ja, det tror jag. Marknaden är så mättad och alla vill nå ut genom bruset. Vart man än kommer är man ny.

Lisa Miskovsky: - Det är tufft. Ofta får man bara en chans på sig för ingen tänker långsiktigt i dag. Funkar det inte på första försöket åker man ut. Tittar man på hur det var förr så var det kanske först på tredje plattan det gick bra.

Isak: - Man lurar sig själv om man inte tror det handlar om pengar. Det är en sak som är säker.

En chans, hur känns det?

LM: - Jag tror att pressen är större på skivbolaget. Jag känner inte av det så mycket. Men de säger ju att man bara har en chans att göra ett första intryck, och det är nog sant. Det är viktigt att tänka vad som känns bra att göra.

MB: - Det känns skönt att man inte är själv i det här. Jag har ju ett band i ryggen. Om jag hade varit solo och 17 år hade jag nog varit vettskrämd.

LM: - Jag tycker inte alls att skivindustrin är så stor och elak som de som står utanför tror. Jag kan inte klaga.

Hur mycket kan ni tänka er att kompromissa med er integritet?

LM: - Inget som inte känns bra. Då förlorar man sin gåva.

Är inte det lättare sagt än gjort?

LM: - Men det är ingen som tvingar dig. Du har alltid ett val och kan säga nej, även om de står och skriker till dig.

I: - Fast ibland kommer de med små pikar åt dig. Och för oss som är debutanter är det extra känsligt. Kritik tar hårdare.

MB: - Vissa saker få man ta ställning till efterhand. Om de kommer och vill att man ska ha någon speciell jacka eller så.

Om de vill att er låt ska vara med i en reklamfilm då?

LM: - Då får du fråga dig själv: vad vill jag stå för? Det finns 10 miljarder att stå för. Men jag tror man ska vara försiktig, man vill ju inte vara en reklampelare. Vi är ju i första hand debutanter.

Har ni koll på hur mycket pengar ni får?

LM: - Man ska ha koll, men man ska inte gå och tänka på det varje dag.

MB: - Det är våra pengar det handlar om. Man kan ju fundera på om man måste bo på de lyxigaste hotellen när man är ute. Många tror att man har massor med pengar nu.

LM: - Ja, när man hyr film med kompisar nu så är det inte direkt någon som

frågar om man ska dela.

Håll koll på nykomlingarna

fakta/nykomlingar

Mikael Jansson