Roxette ska rädda skivbranschen

”Room Service” toppar listorna - och kan vända skivraset

Toppar listorna Roxette toppar denna vecka både albumlistan med nya plattan "Room service" och singellistan med "The centre of the heart". Det kommer som en sen, men mycket välkommen julklapp för en skivindustri i stor ekonomisk kris.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Toppar listorna Roxette toppar denna vecka både albumlistan med nya plattan "Room service" och singellistan med "The centre of the heart". Det kommer som en sen, men mycket välkommen julklapp för en skivindustri i stor ekonomisk kris.
NÖJE

Roxette toppar listorna.

Det ska stoppa den svenska skivförsäljningens ras, tror skivbolagen.

- Jag hoppas verkligen att vi kan göra så att det blir så, säger Per Gessle.

Titiyo.
Titiyo.

Etta på singellistan.

Etta på albumlistan.

Etta på SVT:s "Voxpop"-lista och förra veckans "Tracks"-lista i radio.

Det är bara andraplatsen på Music Controls topplista över de mest spelade låtarna i svensk radio som hindrar Roxette från att ta storslam i svensk pop.

Men den här veckan rådde Per Gessle och Marie Fredriksson inte på Titiyos dunderhit ”Come along”.

- Det känns skitkul att både singeln och plattan fått fäste. Varje gång man släpper en platta finns det en oro över hur den ska tas emot. Och jag tycker verkligen att det här är den bästa och jämnaste platta vi gjort, säger Per Gessle som så småningom hoppas kunna följa upp succén med en världsturné.

Plattan "Room service" ljumma mottagande bland svenska musikkritiker tar han med ro.

- Utomlands har vi fått fantastiska recensioner så det här är nog ett väldigt lokalt fenomen för Sverige.

”Vi är såna ikoner”

- Vi är såna ikoner hemma att vissa kritiker tydligen har svårt att se oss på riktigt - vi är för mycket Per och Marie, säger Per Gessle.

Men det är inte bara Roxette som jublar över framgångarna.

Succén är en sen julklapp för en svensk skivindustri som brottas med stora problem.

Rasade med 20 procent

Under årets två första månader rasade cd-försäljningen med över 20 procent jämfört med samma period förra året.

- Med tanke på det sega första kvartalet behövs det plattor som lockar in folk i skivbutikerna igen. Det kan även hjälpa andra skivor att sälja, säger Stefan Gullberg, vd på Roxettes skivbolag EMI.

Kollegan Sanji Tandan på konkurrenten Warner håller med:

- Vi har Titiyo som vi hoppas mycket på och som går jävligt bra just nu. Tillsammans med Roxettes framgångar är det ett gott tecken, men förmodligen krävs det några stora plattor till för att vända trenden.

Frälsarstämpeln är inget som bekymrar Per Gessle.

- Branschen behöver plattor som lockar den breda massan och blir vår platta en sån är det naturligtvis bra, säger han.

Dan Panas