Tv-tittarna sviker SVT

Rekordfå svenskar ser public service-tv

NÖJE

Aldrig har vi tittat så lite på SVT.

I dag ägnar svenska folket mer än 60 procent av sin totala tittartid åt andra kanaler.

Ny logotyp.

Kanalbyten för Rapport och Aktuellt.

Ett bredare SVT1 och ett smalare SVT2.

Förändringens vind har blåst i Sveriges Television sedan årsskiftet.

Men tittarna tycks inte vara helt med på noterna.

Påskhelgen var den sämsta för SVT sedan tittarmätningsföretaget MMS började med sina mätningar för sju år sedan.

Enligt siffror från MMS rasar SVT-kanalernas sammanlagda andel av tv-tittandet i Sverige.

Drygt 38 procent av den totala tittartiden ägnades åt SVT1 och SVT2 under de två sista veckorna i mars och de två första i april. Konkurrenten TV4:s tittartidsandel för motsvarande period var 30,3 procent.

Aldrig varit sämre

- Siffrorna för SVT har aldrig varit lägre under en längre sammanhängande period, säger Claes Westrell, informationschef på MMS.

Att erövra 50 procent av tittartiden var ett mer eller mindre uttalat mål för SVT fram till slutet av 90-talet.

Sedan 1996 har den målsättningen inte kunnat uppnås och i dag är den helt avskaffad.

- Vi håller på att utarbeta en ny verksamhetsplan där vi kommer att sätta upp nya kvantitativa mål. Var nivån ska ligga diskuteras. Men för det här året finns inga sådana mål, säger Thomas Nilsson, tillförordnad programdirektör på SVT.

Han vill inte kommentera de rekordlåga tittartidsandelarna ännu, utan först vänta in resultaten av SVT:s egna mätningar och analyser.

Vill inte spekulera

Av samma anledning vill Thomas Nilsson inte spekulera i hur betalningsviljan bland licensbetalarna påverkas av ett minskat intresse för SVT bland tittarna.

TV4 är i dag landets största kanal.

Men de stora vinnarna på SVT:s tapp i mars-april är framförallt övriga kanaler.

Dan Panas