Stjärnornas fest kostar 70 miljoner

Nya storfilmen "Pearl Harbor" lanseras på ett hangarfartyg

1 av 5 | Foto: AP
2 000 GÄSTER BJUDNA Totalt har "Pearl Harbor" kostat Disney 1,5 miljarder kronor att spela in. Därför satsas det på ett gigantiskt PR-jippo i Honolulu. Ett riktigt hangarfartyg är redan på plats. Där ska de 2 000 speciellt inbjuda gästerna, bland andra förre presidenten George Bush, se filmen och visa upp sig för medierna.
NÖJE

HONOLULU

Det inhyrda hangarfartyget är på plats, flygdäck är omgjort till en jättelik utomhusbiograf och 2 000 inbjudna gäster är på väg ut till USS John C Stennis.

Alltihop för världspremiären i Hawaii på krigsdramat "Pearl Harbor".

Med branschens genom tiderna största PR-jippo lanserar Disney i natt sommarens väntade kassasuccé.

Bara kalaset går loss på 70 miljoner kronor.

President George W Bushs pappa, ex-presidenten George Bush, väntas förgylla premiären.

Huvudrollsinnehavaren i "Pearl Harbor", Ben Affleck, är också på plats tillsammans med en rad andra medverkande.

Birollsinnehavaren Cuba Gooding Jr anländer i dag i ett specialchartrat flyg från Europa.

Disney vänder inte på slantarna när långfilmen lanseras.

Bara det 97 000 ton tunga hangarfartyget, med en kärnkraftsreaktor ombord, kostar 50 miljoner kronor att få låna av den amerikanska flottan över helgen.

Men då ingår förstås personal.

500 journalister från hela världen är på plats för att bevaka evenemanget.

Massor av gratisreklam

Här finns tv, tidningar radiostationer från norra Europa till Nya Zeeland.

Det borgar för gratisreklam av sällan skådat slag.

Eller som en marknadschef hos en av Disneys konkurrenter uttrycker det för Aftonbladet:

- Varenda spenderad krona ger jackpott. Inom några dagar vet 500-600 miljoner människor runt om i världen vad "Pearl Harbor" är. Det går inte att nå samma effekt med en traditionell PR-kampanj.

Inför premiären i natt besökte Aftonbladet i går området där USS Stennis ligger ankrad.

En nästan sex våningar hög och 33 meter bred filmduk ligger redo att resas inför visningen.

Från de uppställda vita parasollerna på däck är det utsikt över den minnesbyggnad som uppförts i vattnet ovanpå Arizona, ett av de fartyg som sjönk när Japan den 7 december 1941 plötsligt anföll USA.

1 177 sjömän gick under med Arizona. De ligger fortfarande begravda i vraket.

Handlingen är en kärlekshistoria

Men attacken är bara ett av inslagen i filmen som kostat 1,5 miljarder kronor att spela in. Den centrala handlingen utgörs, som i "Titanic", av en kärlekshistoria.

Det är enligt den konkurrerande marknadschefen ett smart drag:

- I alla fall om "Pearl Harbor" ska lanseras i Japan.

Magnus Sundholm