Ett eget tv-program säljer många skivor

NÖJE

Är cd-bubblan på väg att spricka?

”Det svenska skivundret” känns oerhört avlägset.

För alla som inte har sitt eget tv-program förstås...

Excellence etta på albumlistan. Tjejerna som Kanal 5 ”skapade” i programmet ”Popstars”.

Friends ligger trea.

TV4 skapade dem.

Att ha sitt eget tv-program säljer.

Och Kanal 5 laddar för en ny omgång av ”Popstars”, så det kommer mera.

Måste vi gå på så enkla trick..?

Ta tv-reklamen också.

Inte mindre än tio album på topplistans topp 20 är samlingsalbum av olika slag. Bob Marley, Billy Idol, Tomas Ledin och... jo, Gunnar Wiklund.

Gamla hits, ny förpackning, tv-reklam – sälj!

Branschfolk viskar mig i örat att delar av skivbolagsbranschen är på väg att tv-annonsera ihjäl sig. Att marginalerna är för små. Nu när skivförsäljningen ser ut som IT-bolagens utveckling det senaste året.

Det är något kallsvettigt över hela marknaden...

Bolagen kraschar. Arcade är till salu. MNW på konkursens brant. Fler lär stå i kö...

I en egen krisrapport konstaterar den svenska skivbolagsbranschen att det krävs 30 000 sålda exemplar för att en svensk cd ska gå ihop.

Att bara två procent av alla skivor – svenska och utländska – når denna gräns.

Att 75 procent av alla skivor som släpps säljer i bara ett fåtal tusen exemplar.

Att de konsumenter som dragit ner på inköpen är de under 25 år som diggar hiphop, modern dans och klubbmusik (underförstått på grund av Napster och piratkopiering).

Att det förra året såldes 20 miljoner inspelningsbara cd-skivor i Sverige.

Vanliga cd: 25,9 miljoner.

En härlig paradox är att det indirekt är ”samma” bolag som marknadsfört den nya tekniken (läs: Sony med flera).

Kul är också att få veta att när du köper en skiva går ynka 14 kronor till artisten och producenten av skivan. Ytterligare ynka 11 kronor ska kompositören och textförfattaren dela på.

Marknadsföring, distribution, skivbolag, butikens påslag. Det är där stålarna försvinner.

Tänk om artisterna och låtskrivarna skippade de här fördyrande mellanleden.

Tänk om musiken kunde gå från artist till konsument.

Tänk internet.

Gör du det svajar tillvaron till i de flesta skivbolagskontor.

Den tanken är branschens verkliga mardröm...

Och framtiden kommer, vare sig man har egen tv-serie eller ej.

Facit

Ronny Olovsson