Napster gör upp med musikindustrin

NÖJE

Musikbytarsidan på Internet, Napster, är enligt Reuters på väg att göra upp med tre av världens största

skivbolag; AOL Warner Music, Bertelsmann och EMI.

Ingen av parterna vill kommentera uppgifterna, men enligt Reuters uppgiftslämnare är de på god väg att göra upp. Därmed öppnas också vägen för att förvandla Napster från piratkopierandets portalsida på Internet till en betaltjänst.

Redan tidigt i våras tog mediejätten Bertelsmann över Napster genom att garantera 60 miljoner dollar och samtidigt lägga ned

sina krav på Napster. Målet är att komma över distributionsformen, Napsters cirka 70 miljoner kunder och förvandla gratistjänsten

till en betaltjänst.

Enligt planerna ska betaltjänsten öppna redan i sommar.

Musikbranschen inledde redan 1999 sin juridiska vendetta mot Napster, och i amerikanska domstolar har företaget förbjudits att

fortsätta distribuera musik mellan Napsters användare.

Sedan dess har formen nya vägar för gratismusik över Internet tagits fram. På olika sätt försöker musikindustrin komma åt den för närvarande mest populära vägen via sökmotorn Gnutella.

EMI har egen tjänst

Problemet är att det i detta fall inte finns något enskilt företag att angripa. Nu handlar det i stället om att jaga miljoner enskilda Internetanvändare som låter andra Gnutellafans leta och ladda musik från varandra.

Förhoppningen hos Bertelsmann och andra i branschen är att Napsters medlemmar troget stannar kvar och är beredda att betala

för att ladda hem musik.

Musikbolaget EMI har på egen hand nyligen lanserat en nedladdningstjänst från sitt digra arkiv. Branschen följer utvecklingen med stort intresse och, får man förmoda, risken för att nedladdad musik kommer på avvägar och distribueras gratis.

Anders Lignell/TT