Strix - supersuccén

I höst har dokusåporna tio miljoner tittare - i veckan

1 av 5 | Foto: HENRY LUNDHOLM
JAG KÄNDE ETT HUGG I MAGEN - DET VAR SÅ RÄTT Strixchefen Anna Bråkenhielm berättar hur hon upptäckte ”Expedition: Robinson” på tv-mässan i Cannes. Programmet skulle senare komma att skapa svensk tv-historia och blev dessutom inkörsporten för Strix på världsmarknaden.
NÖJE

Utfryst av tv-branschen och naglad vid skampålen.

Anna Bråkenhielm hade tagit tv till en öde ö och undergången var nära.

I dag är hennes Strix Television ledande på dokusåpor - en vinstmaskin på segertåg runt jorden.

- Om marknaden fortsätter att växa i samma takt som nu kommer alla i Sverige att ha varit med i en dokusåpa om 20 år, säger Anna Bråkenhielm, vd på Strix, och skrattar.

Hon vet inte om hon gillar tanken.

Men utan tvekan gillar hon läget.

I en tv-värld på vild jakt efter unga köpstarka tittare sår Strix sina dokusåpafrön. Frön som växer till nya "Baren", "Harem", "Farmen", och "Villa Medusa" i ett 30-tal länder.

Just nu ligger de flesta fröna och gror i väntan på inspelning. Så fort sändningarna drar i gång rasslar nya färska miljoner in till Strix i form av licensersättningar.

Men mångmiljonrullningen har redan börjat. Förra året omsatte bolaget 261 miljoner kronor - en fördubbling jämfört med året före.

Rekordsiffor i år också

Och allt pekar på nya rekordsiffror för 2001.

Mediebedömare spår att Strix kan nå en miljardomsättning inom de närmaste åren.

- Strix är rustat för att bli en stor internationell spelare. Man har gjort det alla andra bara talat om, säger Pontus Forsström, chefredaktör på branschtidningen Vision.

Bara i Sverige visas 11 timmar Strix-signerade dokusåpor per vecka på bästa sändningstid i höst: "Expedition: Robinson", "Baren", "Harem", "Farmen" och "Villa Medusa".

Aktuella kanaler: SVT 2, TV 3, TV 4 och Kanal 5.

Förväntad sammanlagd publiksiffra: cirka 10 miljoner tittare i veckan.

En dramatisk scenförändring jämfört med för fem år sedan.

En av deltagarna tog sitt liv

Strix var då ett litet produktionsbolag med stora förlustsiffror och på desperat jakt efter nya programidéer. Med krisen i bakhuvudet begav sig Anna Bråkenhielm till tv-mässan i Cannes hösten 1996 - och gjorde fyndet som skulle skapa svensk tv-historia.

- Jag kände ett hugg i magen. Det var så rätt. Jag visste att vi bara måste ha det.

Så beskriver hon ögonblicket när det engelska bolaget Planet 24 presenterade sin nya idé för henne - "Expedition: Robinson".

Men Anna Bråkenhielm återvände inte i triumf till samma mässa ett år senare. Tvärtom.

Orsaken var en serie dramatiska händelser och ett närmast osannolikt affärsavtal som ingåtts 1997.

Sveriges Television hade nappat på erbjudandet att sända "Expedition: Robinson". Ett sensationellt beslut eftersom Strix kontrollerades av mediamogulen Jan Stenbecks bolag MTG - en av SVT:s värsta konkurrenter. Men efter premiärprogrammet var skandalen ett faktum. En av deltagarna har tagit sitt liv kort efter att inspelningarna avslutats. Programmet utlöste tittarstorm och anklagades för att vara fascistisk mobbnings-tv. SVT tog time-out och stoppade serien.

Det var mot den bakgrunden som Anna Bråkenhielm besökte mässan i Cannes. Hon möttes av undvikande blickar, baktalande kollegor och massiv kritik från tv-branschen.

- Nästan alla i branschen sa att vi var oprofessionella och att vi förstört deras möjligheter att samarbeta med SVT i framtiden, säger Anna Bråkenhielm.

Men stoppet hävdes. SVT klippte om avsnitten och fortsatte att sända. Resten av historien stavas succé.

"Expedition: Robinson" sågs av 51 miljoner i USA

Över 4 miljoner svenskar såg finalen i "Expedition: Robinson" förra året. Den amerikanska motsvarigheten sågs av 51 miljoner tittare - den näst högsta tittarsiffran i USA under 2000.

Resultat som skapat guldläge för den som vågade satsa först.

Strix är i dag det mest kända svenska produktionsbolaget i Sverige. I kölvattnet efter "Expedition: Robinson" har bolaget sålt in ett otal programidéer runtom i världen. Den framgångsrikaste är "Baren" som uppges ha omsatt cirka 100 miljoner kronor hittills i år.

Och dokusåpan har kommit för att stanna, tror Anna Bråkenhielm.

- Sport och såpor har fasta platser i kanalernas tablåer. I framtiden finns det kanske också ett utrymme för reality-tv, säger hon.

Tobias Lindner, Dan Panas