”Hur dansar man till det här då?”

1 av 6 | Foto: MARIA ÖSTLIN
Annie, Nils och Ingrid rockar stenhårt.
NÖJE

Nils, Annie, Ingrid och en trave cd-skivor med dunka dunka.

Puls Martin Gelin sammanförde tre pensionärer och lät dom lyssna på lite musik. Läs deras recension.

Det är bara Nils som har en cd-spelare hemma, men alla tre säger att de lyssnar mycket på musik.

Vi sitter i varsin stol och lyssnar på nya låtar. Tanken är att de ska säga precis vad de tycker om dem. Jag trycker på play.

Nils, Annie och Ingrid börjar digga.

Outkast "So fresh, so clean"

Annie: Det är ju verkligen takt i den.

Nils: Det är ju rap det här, min fru gillar rap, det är hon ensam om av oss. Men det här var en bra rapplåt eftersom man kan höra vad de säger.

Annie: En del sådana där rapptyper orkar man inte lyssna på, mycket är jobbigt, men det här skulle jag kunna lyssna på, det var nästan så att jag tänkte bjuda upp dig!

Nils: Om man jämför med musiken från förr så är det ju mycket starkare slagverk, trummorna dominerar ganska mycket. Jag hörde inte så mycket sådan musik när jag var ung.

Ingrid: Men de ser ju ut som fågelskrämmor! Man ska inte titta på dem, bara lyssna.

Nils: Ja, de ser ut som om de krupit upp från underjorden.

Annie: De försöker väl se så annorlunda ut som möjligt? De vill sticka ut. Om alla andra har hår som står upp så vill de ha hår som ligger ner.

Ingrid: Ja. Men tänk på Elvis Presley till exempel, vilka snygga kläder han hade! Om man jämför med hur de ser ut i dag. Och ABBA, de hade väldigt tjusiga kläder. Det som de har nu... åh, man kan inte förstå att de ställer sig på en scen.

Nils: Men ungdomarna i dag har andra värderingar än vi har, man ska se lite tilltufsad ut. Det är ju ett tidens tecken att de köper jeans som är trasiga redan när de köper dem.

Slippery People feat. Leroy Burgess "Sweet thing"

Ingrid: Det här var en härlig dansskiva! Det var svårt att sitta still. Om man är ute och dansar och den här spelas, då tror jag dansgolvet blir fullt med detsamma!

Annie: Ja, det är den här rytmen som är så bra. Man kan dansa vanligt till den, man behöver inte hoppa som en tok som folk gör nu. Man kan hålla i varandra och dansa!

Radiohead "Crushed tin box"

Nils: Det här var inte särskilt tilltalande. De borde sänka pianot när han sjunger, så man hör bättre. Finns det sång med så hoppas man ju att den ska förmedla något i form av ord och innehåll. Här är sången mer som ett instrument som bara följer med. Jag kan bli irriterad när en orkester tar över så att man inte hör den som sjunger, men det är kanske bara mina gamla öron.

Ingrid: Jag tycker att det lät som en pianokonsert med lite sång, jag föreställlde mig en stor konsertlokal. Berwaldhallen skulle det här passa i.

Nils: Sångaren låter som om han är olyckligt kär.

Ingrid: Ja, han låter lite tragisk.

DMX "Ruff Ryders anthem"

Nils: Ja det är ju diskomusik det här, det är bara att vänja sig vid att det är så här den låter.

Annie: Men den här rappen, hur kommer det sig att de började rappa i stället för att sjunga?

Nils: Det är väl delvis för att berätta historier. En del rappare är ju väldigt roliga när de berättar.

Ingrid: Rap, det är väl att berätta?

Nils: Det är ju praktiskt om man inte kan sjunga, för man behöver bara en oktav när man rappar.

Ingrid: Men de som rappar, är det inte så att de börjat med det för att de inte kan sjunga? Alltså sjunga i traditionell mening. Det är ju lättare att rappa, de behöver ju inte kunna hålla tonläget, en riktig sångare måste ju hela tiden hålla tonläget.

Nils: Men rappen lockar med sig folk med rytmen också, det är något suggestivt över det hela. Ett bra slagverk till rappen, då somnar man inte.

Excellence "Need to know"

Ingrid: Det låter japanskt, jag föreställer mig sådana här (imiterar japanskor som vaggar omkring).

Nils: Det är väldigt bra sångerskor, det är inte alla som kan sjunga nuförtiden. Och så är det lite annorlunda med det här japanska i början. När vi växte upp var det ovanligt med sådana här grupper. Det var mer solister då, sångare som hade en orkester bakom sig. I dag har de inte lika mycket solister, de sjunger lika mycket i hela gruppen.

Annie: Det är mycket som är tjusigt med den här musiken. Det hörs att det ligger mycket arbete bakom, det är inget som görs på en kafferast.

Sahara Hotnights "Teenage kicks"

Nils: Det här var ju kort men intensivt. Vi satt och skakade allihopa.

Ingrid: Tidsandan har ju blivit lite snabbare och häftigare, det passar inte med wienervals och menuetter längre. Det ska vara lite hårdare.

Nils: Ja. Mina föräldrar lyssnade ju på skärgårdsvals och sådant, men när jag började dansa då var det ju helt annan musik som gällde, det var ju Alice Babs och "Swing it magistern" och sådant.

Ingrid: Ja, det blev lite högre tempo, och sedan dess har tempot blivit snabbare och snabbare. Men hur dansar man till det här då?

Nils: Det går inte att dansa till det här va...? Det är bara hoppa runt.

Elephant Man & Wayne Marshall "Hot girls"

Annie: Hinner han med att andas emellan!? Det var så snabbt tempo i sången.

Ingrid: Det är svårt att hänga med i texten, har den någon betydelse?

Nils: Jag tror att om man hör rap på ett disko, då spelar inte texten så stor roll, det är mest takten.

Ingrid: Men de säljer ju kolossalt mycket skivor, det måste ju vara för att folk vill lyssna på det hemma, så då måste ju texterna ha betydelse.

Martin Gelin