Hötorgsskrapan brinner

Avancerade digitaleffekter i nya filmen om "Beck"

1 av 2 | Foto: FIDO FILM
TIO SEKUNDER TOG EN MÅNAD Den nya digitala tekniken underlättar inte bara livet, den tillåter också filmskaparna att förverkliga sina visioner. I en scen i nya "Beck"-filmen sprängs en våning på en av Hötorgsskraporna. Fast bara på låtsas, förstås.
NÖJE

Nu exploderar svenska filmer digitalt.

I nya Beck-filmen sprängs en Hötorgsskrapa i Stockholm.

I kommande "Sprängaren" ett helt olympiastadion.

Vilken olympisk arena i Stockholm?

Ja, den byggs också digitalt, på samma sätt som Colosseum i Rom återskapades digitalt för "Gladiator".

Men svenska filmer har blygsammare budget.

Specialeffektföretaget Fido Film har gjort sprängningen i "Beck".

Tio sekunders scen i filmen

- Det tog två man en månad, berättar Thomas Deutschmann.

Scenen tar 10 sekunder.

I slutet av "Beck"-filmen sprängs en av Hötorgsskraporna i Stockholm.

Först gjordes en riktig sprängning av företaget ArcLight i en stållåda som var två gånger sex meter stor. För att få rätt sorts eld och rätt proportioner.

Sedan förs den filmade sprängningen över digitalt så att den kan förbättras inne i datorn. Och kombineras med fler digitala detaljer, som extra rök och flygande skrot och en helikopter som flyger förbi.

Sammanlagt består den färdiga 10-sekunderssekvensen av 50 olika lager i datorn.

"Svårast göra eld och rök"

- Eld och rök är svårast att åstadkomma, berättar Johan Åberg som jobbade med explosionen till "Beck - hämndens pris".

Företaget består av flera olika bolag som var för sig arbetat länge med både digitala och traditionella specialeffekter.

- Det var jättekul att se "Hollow man" för specialeffekternas skull, säger Thomas Deutschmann. Men där har 130 personer jobbat i två och ett halvt år.

Men sådana filmer ger mer verktyg åt hela branshcen. Mjukvara som utvecklades för "Jurassic Park" går nu att köpa för andra bolag.

"Dröm göra en film om Vasa"

- Mjukvarubegränsningarna försvann för ett par år sedan, säger Thomas Deutschmann. Nu handlar det om hur skickliga vi är och hur länge vi får jobba med en sak.

Den nya tekniken gör det lättare att spela in historiska filmer. Nu kan man radera moderna Stockholm digitalt om det behövs.

- Drömmen är att göra en film om regalskeppet Vasa, säger Thomas Deutschmann.

Jens Peterson