Reklam mitt i filmen

NÖJE

Snart ska mördaren avslöjas – först ska poliskommissarien äta det här jättegoda nya kexet med banansmak.

Reklammakare är smarta i dag. De vet att vi zappar förbi reklampauserna. Och därför skrivs produkterna in i manuset.

– Syns etiketten om jag håller flaskan åt det här hållet? (Bilden är ett montage.)
Foto: Home Box Office/NRK
– Syns etiketten om jag håller flaskan åt det här hållet? (Bilden är ett montage.)

– Hey pal, you with the Ramlooosa. Put three cases of that in my car.

I ett avsnitt av ”The Sopranos” har Tony Soprano gjort en bra affär. Inte på vapen, inte på knark. På lätt kolsyrat vatten. Han nämner vattnets namn gång på gång och tjatar om att alla borde testa det. ”I want you to try this, I got such a great deal on this Ramlooosa.”

I själva verket tar den svenska produkten så stor plats i programmet att vi var tvungna att höra med Ramlösas Pål Ekberg: hur mycket har ni betalt för att få visa er produkt i serien?

– Faktiskt ingenting. De hade skrivit in det i manuset och tyckte väl att det var coolare med Ramlösa än något vatten som är mer känt i USA. Dessutom är ”Sopranos” producent Ramlösa-fan. Så vi skickade över några backar, det var allt.

Det finns två olika former av produktplacering: den där filmer och tv-program använder sig av en särskild produkt och därför ber ett företag att få produkten gratis. Som i ”Sopranos”.

Den mindre smickrande formen handlar om när företag betalar stora pengar för att få visa upp sin produkt eller logga i ett film-eller-tv-sammanhang. Det gäller då för filmmakarna att få in produkten i sin film så naturligt som möjligt.

Ibland kan det bli lite konstigt, som i svenska filmen ”Dykaren” när Stefan Sauk ”råkar” köra förbi en stor skylt med texten ”Europolitan” på en motorväg. Måste vara en vanlig resväg för Sauks rollfigur; flera gånger under filmens gång kör han förbi där.

Filmforskaren Margareta Rönnberg tror att en stor anledning till produktplaceringens ökning är fjärrkontrollen.

– Folk har upptäckt att det faktiskt går att zappa när det är reklam i rutan. Och därför försöker man smyga in produkten i programmen i stället, säger hon.

Det är också en generationsfråga, menar Margareta Rönnberg. Vi är medvetna om att reklamen existerar.

– Mina elever reagerade till exempel starkt på just det där Sopranos-avsnittet som bara gick ut på att tjata om Ramlösa. Resultatet blev för tydligt, de tyckte att Ramlösa kändes köpt.

I svensk tv är det i stort sett inte tillåtet med produktplacering, och informatörer på samtliga svenska kanaler svarar ett unisont NEJ när frågan kommer upp.

Margareta Rönnberg tycker sig ändå ha sett en hel del svenska exempel.

– Ta bara ”Baren” eller det där programmet i Kanal 5 med fyllbultarna som sitter och pratar (hon menar nog ”Måndagsklubben”, red. anm.). Där verkar man vara väldigt noga med att ölglasen hela tiden placeras så att loggan syns i tv-rutan.

Annika Norlin