SVT:s dolda reklamkupp

Nu anmäls sponsor-
inslagen under OS - kanalen kan tvingas böta 5 miljoner

1 av 3 | Foto: SVT
Otillåten sponsring SVT:s inslag med steppdansaren som presenterade de företag som sponsrade OS-sändningarna kan komma att klassas som reklaminslag. Granskningsnämnden för radio och tv har tagit emot flera anmälningar mot SVT, som nu riskerar höga straffavgifter.
NÖJE

Lika många reklamavbrott som i TV 4.

Anmälningar om otillåten sponsring.

Och möjlighet för vem som helst att fixa ett eget program i tv - om man har råd.

Välkommen till Sveriges Television - icke-kommersiell tv modell 2002.

Steppdansaren har showat för miljoner tittare i de täta kommersiella budskapen i reklamförbjudna SVT:s OS-sändningar.

Fyra huvudsponsorer har betalat miljoner för exponeringen.

160 inslag på 16 OS-dagar - tio exponeringar per kväll.

Det kan jämföras med reklamkanalen TV 4 som hade cirka elva reklamavbrott mellan 20.00 och 02.00 - tyngdpunkten för OS-sändningarna.

SVT har sagt att 10 miljoner av de 100 miljoner kronor som OS-sändningarna kostar tas in via sponsoravtal.

"Definitivt värt pengarna"

Men enligt mediebyråer som Aftonbladet talat med är varje enskilt sponsormeddelande värt cirka 40 000 kronor. Det skulle innebära 25,6 miljoner kronor i möjliga intäkter.

Eller över 50 procents rabatt till sponsorerna.

- En bra lösning och definitivt värt pengarna, säger Leif Emsjö, sponsorchef på Vattenfall.

Granskningsnämnden för radio och tv är skeptisk.

Anmälningarna har redan börjat komma in.

Enligt sponsringsreglerna får SVT bara visa sponsormeddelanden före och efter ett program. Men under OS sändes reklamfilmsliknande inslag när tv-sporten gjorde hopp mellan arenorna.

- Inslagens utformning kan också diskuteras. Enligt reglerna ska de ju vara helt neutrala, inte innehålla musik och dylikt, säger Eva Tetzell på Granskningsnämnden.

Hans Hernborn, chef för SVT:s programsekretariat:

- Vi följer de regler som gäller. Dessutom är det en subjektiv uppfattning om sponsorinslaget upplevs som en reklamfilm eller inte.

Vill SVT bli mer kommersiellt?

- Ledningen vill det inte och inte sportens ledning heller. Men det skulle kostat oss miljoner om vi dragit ner på frekvensen av sponsorinslag. Då skulle vi inte haft råd att köpa in de mycket dyra sändningar det handlar om.

Om fallet hamnar i domstol och fälls kan SVT tvingas betala en straffavgift på upp till fem miljoner kronor.

Men det finns fler SVT-fall.

Den 1 december klockan 21.00 förra året såg 745 000 tittare musikgalan "Håll musiken igång" på SVT 1.

Men det var inget rent SVT-program.

I stället bekostades kalaset av organisationen Skap, Svenska kompositörer av populärmusik.

"SVT tänjer på reglerna"

Galan plus en dokumentärfilm som också sändes, kostade Skap 1,3 miljoner kronor att göra. SVT betalade bara för visningsrätten och organisationen fick program på bästa sändningstid i den oberoende statstelevisionen.

- Det är en farlig utveckling när SVT hela tiden tänjer på reglerna. Till sist finns det ingen ren public service-kultur kvar, säger Skaps ordförande, Roger Wallis.

I torsdags kunde Aftonbladet berätta att SVT-traditionen att sända Polarprisutdelningen är över. Orsak: finansieringen.

- När jag frågade SVT hur det skulle bli sa de att de inte hade råd.

- Min känsla var att om jag sagt att vi var beredda att betala hela sändningen så hade de säkert tittat på det igen, säger Stuart Ward, vd för Polarpriset.

Hans Hernborn, SVT:

- Jag vet inte vad han grundar det på. Han har helt enkelt misslyckats i förhandlingarna.

Skap bekostade en gala och ni köpte visningsrätten. Kan vem som helst ta sig in på bästa sändningstid?

- Ja, vi kan köpa bra program av vem som helst.

Av politiska partier?

- Det är en hypotetisk fråga. Politiker har sällan bra reportage eller galor att sälja till oss.

Sänder schlager-SM i Estland

Den 1 mars sänds den stora finalen i schlager-SM i SVT. Sändningen sponsras av fyra företag. Ett misstänkt brott mot SVT:s sponsringsregler. Programmet måste sändas i flera länder för att få sponsras.

Men det problemet har SVT kommit runt.

- Vi sänder ju i flera länder, säger Hans Hernborn.

Gör ni?

- Ja, vi sänder i Estland också. De är väldigt engagerade i tävlingen, inte minst för att de själva arrangerar schlager-EM i år. Där är vi för övrigt också med och hjälper till med produktionen.

Så hur har allt gått till rent praktiskt? Folket i Estland har alltså krävt att få se just den svenska Melodifestivalen?

- Jag vet inte hur det gått till. Jag hörde att de ville visa den svenska tävlingen och vi sa att det går ju bra. Senare fick jag frågan om det gick att sponsra programmet och då sa jag att visst går det.

Dan Panas