En stjärnsmäll - för miljarder

I natt har nya "Star Wars" premiär - men nu slipper vi prylhysterin

1 av 4
NÖJE

SKYWALKER RANCH

Prylhysterin kring "Episod 1: Det mörka hotet" blev för stor för denna galax.

Nu är det en bantad Star Wars-maskin som dundrar i gång i natt.

- Det var ett misstag på Episod 1, med läskburkar och kläder blev det Star Wars överallt, säger Rick McCallum.

Förra helgen var det USA-premiär för "Spider-Man". Den slog kassarekord. I natt kommer nya Star Wars.

Den ska inte slå några rekord första helgen.

Star Wars-teamet har en annan strategi - den här gången.

- "Spider-Man hade premiär på 8 000 biodukar, och vi kommer förmodligen bara att gå upp på 5 500 i USA, säger Rick McCallum, filmens producent. Men första helgen har ingen betydelse om inte folk kommer tillbaka. Reklam får inte filmer att gå bra. Det är enbart vad publiken säger till varandra som är viktigt.

"Star Wars"-gänget avvaktar publiksiffran efter några månader.

Går upp på 103 dukar

I Sverige får filmen premiär på 103 biodukar. Något mindre än "Sagan om ringen", men en mycket hög siffra.

Regissören George Lucas var osäker på hur förra filmen skulle gå.

- "Det mörka hotet" är den mest framgångsrika Star Wars-filmen och jag tror den förblir det. De flesta gillar den precis som den var. Jag gör det, säger Lucas.

Så du tror den här blir mindre framgångsrik?

- Ja, det är en uppföljare. Varför "Det mörka hotet" blev större än "Stjärnornas krig" beror på resten av världen. Marknaden utanför USA har blivit mycket större.

Det var väldigt mycket reklam och prylar sist.

Drog in 25 miljarder - en besvikelse

- Det låter löjligt, men när vi gjorde "Episod 1: Det mörka hotet" visste vi inte om den skulle fungera. Vi trodde att special edition-versionerna av de första skulle spela in 100 miljoner kronor på bio. Vi blev väldigt överraskade att de tre spelade in 5,5 miljarder kronor. Man vet aldrig vad som ska hända.

- Därför kändes det tryggt att ha en sponsor för Episod 1, för att få hjälp med den enorma reklamkostnaden.

Men i efterhand ångrar de sig.

- Media blev knäppa, säger Rick McCallum. Förväntningarna steg och bara i USA kan det hända att en film säljer biljetter för 4,31 miljarder kronor och prylar för 20,2 miljarder kronor på en sommar - och ändå betraktas det som en besvikelse.

- Bokförlaget hade hittills som mest sålt 100 000 ex av en filmbok. Nu tryckte de upp en miljon böcker, trots att vi sa till dem att vara försiktiga. Så sålde de 200 000 böcker, dubbelt så mycket som tidigare. Ändå är de besvikna, för de blev för giriga.

"Star Wars: Episod II - klonerna anfaller" har kostat en miljard svenska kronor att göra. Men nu finns färre leksaker, färre prylar, ingen sponsor, inga läskburkar.

Återstår att se om även det visar sig vara ett misstag.

Star Wars på bio i Sverige

Jens Peterson