Visst behärskar han fysisk humor

Thomas Petersson - en komedi-
skådespelare av högsta klass

NÖJE

För fem år sedan var Thomas Petersson "bara" en av landets bästa stå upp-komiker.

När han nu gör sin femte fars på raken i hemstaden, har han utvecklats till en komediskådespelare av högsta klass.

Ray Cooneys fars är en av de mest framgångsrika genom tiderna. I Sverige är främst två uppsättningar kända, med Gösta Ekman och Robert Gustafsson, från slutet av 1980- respektive 1990-talet.

Spring i dörrar

Grundhistorien är en politiker som åker på kongress och lite oväntat får hustrun med sig på resan. Därför får hans underhuggare (pjäsens huvudroll) fixa och trixa, så att politikern ska kunna vänsterprassla med sekreteraren en eftermiddag. Många komiska förvecklingar, ett väldigt spring i dörrar.

Pjäsen är omskriven för att kunna få in både lokala Halmstads-skämt och drifter med dagens svenska politik. Här är Bertram Heribertson en socialdemokratisk näringsminister på kongress i Halmstad. Han låter sin departementssekreterare ( Petersson) hjälpa till att lura bort hustrun ( Anette Bjärlestam) så han ska få gosa lite med Göran Perssons sekreterare ( Beate Rostin Wexelsen).

Präktig s-kvinna

Alla skådespelare kramar ur det mesta ur sina roller. Jag blev extra förtjust i Eva-Lotta Bernströms präktiga och politiskt korrekta ordförande för s-kvinnorna i Östergötland. Revystjärnan från västkusten har suverän tajming och pratar perfekt östgötska (fråga mig, som är uppvuxen på östgötaslätten!).

Petersson får slita hårdast och gör det med den äran. Rollen är som skriven för att en skådespelare ska få presentera sina greatest hits av dialekter, olika komiska tonlägen och fysisk humor. Petersson behärskar allt, han är faktiskt lika bra som jag minns Ekman och Gustafsson.

Ändå bara tre plus. För farsen är rätt förutsägbar och börjar kännas mer än lovligt mossig i sin engelskt konservativa syn på könsroller och framför allt bögar (eller "fikusar", som det heter här).

Hotelliggaren

Jan-Olof Andersson