Publiksuccé för Melodifestivalen

NÖJE

Melodifestivalen slog rekord – i första programmet.

Fler röstade än i någon av fjolårets deltävlingar.

Och deltävlingen i Jönköping sågs av nästan 3 miljoner tittare.

I lördags rullade årets Melodifestival i gång i Jönköping. För andra året i rad hålls deltävlingar där kandidaterna till den stora finalen i Globen i Stockholm röstas fram. Och det blev succé direkt för SVT.

2 975 000 tittare bänkade sig för att se Melodifestivalen, vilket kan jämföras med fjolårssiffran på 2 655 000 tittare.

– Det är jätteskoj. Vi hade hoppats och trott att vi skulle ligga i de trakterna. Vi ville över 3 miljoner, men man kan inte vara missnöjd med 2,975 miljoner, säger projektledaren Thomas Hall till aftonbladet.se.

Förra året spekulerades det i att deltävlingarna skulle trötta ut tittarna och ge sämre siffror. Men så verkar inte fallet vara.

– Det höll förra året. Det här är nog säsongen som kommer att bekräfta om så är fallet. Som det känns hittills verkar upplägget vara här för att stanna.

Det blev också rekord när det gäller antalet röstande i en deltävling. Omkring fem procent fler röster kom in – totalt 429 784.

Det innebär att drygt tre och en halv miljoner kronor kom insamlingen Världens Barn till godo.

– Det kanske är bra för antalet röstande att det tydligare märks att det är dit pengarna går, säger Thomas Hall.

Mattias Lundell