Telia: Det är vårt fel

Lovar betala tillbaka tittarnas pengar

NÖJE

Telia tar på sig skulden efter röstningsskandalen i går kväll.

Nu lovar företaget att betala tillbaka pengar till tittare som röstade flera gånger i onödan.

- Det är tråkigt att det blev så fel, säger Ralph Arnestig, chef för Telias kundrelationer.

Tittare som ville rösta på sitt favoritbidrag i "Tittarnas val" i går kväll blev förvirrade.

"Melodi nummer ett och de andra melodierna har tävlat färdigt" var uppgiften de fick - trots att omröstningen just startat.

Laddade fel budskap

- Det berodde på ett mänskligt fel. En person hade laddat in fel meddelande. Det ska inte få ske men sånt händer när det är människor inblandade, säger Ralph Arnestig.

Enligt honom reagerade Telia direkt och meddelandet byttes ut mot det korrekta så fort det bara var möjligt rent tekniskt.

- Det tog några minuter och samtidigt gav vi SVT beskedet så att de kunde gå ut med information till tittarna. Och röster registrerades på alla samtal så det påverkade absolut inte tävlingen, säger Ralph Arnestig.

Många tittare drabbades dock av det felaktiga meddelandet.

Eftersom de inte trodde att deras samtal registrerats ringde många om och om igen. Och debiterades 10 kronor för varje samtal.

Telia lovar Aftonbladet att de som drabbats ska få kompensation.

Så ersätts tittarna

- När man fått räkningen kan man höra av sig till kundtjänst och reklamera samtalen. Vi kan se när samtalen är ringda och om det stämmer så kan våra kunder få kompensation. Men vi kommer inte att dra tillbaka några pengar som vi lovat "Världens barn", säger Ralph Arnestig.

Klas Lindberg