Britneys hemliga comeback

1 av 4 | Foto: ap
All energi kommer att läggas på Britneys musik och hennes scenframträdanden. Så nu gäller det för tjejen att öva in några nya flashiga danssteg.
NÖJE

HOLLYWOOD

Filmflopp, Justinskvaller och rasande skivförsäljning. Att rädda Britneys kollapsade karriär

verkar vara ett omöjligt projekt. Men Puls har lagt vantarna på skivbolagets hemliga plan.

Britney Spears tid som leksak är över. I år ska all kraft läggas på musiken. Det visar skivbolagets hemliga plan för att rädda stjärnans karriär.

– Frukten på de nedersta grenarna har skördats. Noggrann beskärning kommer att säkerställa trädets långvariga hälsa, skriver bolaget Jive i sin interna pr-plan som Puls har kommit över.

De senaste två åren har Jive mjölkat varumärket Britney till max. Popstjärnan har gett ut böcker, videospel, filmer, dockor och till och med grundat en restaurang.

I höstas insåg alla inblandade att det var dags för den unga stjärnan att kliva ur rampljuset – åtminstone för en period.

– Pausen var avsedd att bana väg för Britneys förändring, från Crossroads-perioden till den nya eran. Tyvärr skedde inte det, skriver Jive.

Mycket beroende på Justin Timberlake. För att sälja sin soloplatta förmedlade han i både intervjuer och videor historier om sitt tidigare förhållande med Britney och parets bittra uppbrott.

– För Britney innebar det oturligt nog att hon hela tiden hamnade i skvallerpressen.

Vad Jive syftar på i uttalandet är branschens stora skräck: överexponering. Fansen tröttnade helt enkelt på den unga popprinsessan. Det visade inte minst försäljningssiffrorna av hennes senaste platta. En del av raset var enligt bolaget väntat.

– Kärnan av hennes fans under första plattan utgjordes av barn och unga tonåringar. Det går dock inte att stoppa åldersprocessen som gör att stjärnan glider ifrån sin känsliga marknad.

I fjol arbetade skivbolaget med att etablera Britney som superstjärna, eller, som det då hette i Jives marknadsplan – Global pop media superstar. I planen för 2003 har så gott som samtliga sidoprojekt skalats bort. Nu handlar det i stället om att fokusera på det som bolaget anser gav Britney en plats i rampljuset från början: hennes talang. Därför har pr-makarna ersatt fjolårsplanens återkommande temauttryck med Core competence.

Årets fokusering delas upp på tre områden:

1) Musiken, med betoning på Britneys fjärde album.

2) Hennes liveframträdanden i form av konserter och specialuppträdanden.

3) Hennes skådespeleri på tv och film.

– På kort sikt innebär satsningen att vinsterna blir lägre. Men på lång sikt kommer tillgångarna att förbli hälsosamma, skriver Jive.

För att klara det har noggranna riktlinjer dragits upp inför Britneys skivsläpp i höst.

Pr-makarna har händerna fulla.

– Medias fokusering måste skiftas från personligt skvaller till karriär och kreativ utveckling, skriver de.

Men allt hänger inte på vare sig dem eller Britney.

– Vi hoppas att Justin Timberlake kan övertalas att undvika incidenter som kommer att förvärra den här situationen de närmsta månaderna.

Plattan kommer i höst. Kan du hålla tyst så länge, Justin?

Total skandal!

Sex, sprit och killar – Britneys vilda år som singel

Magnus Sundholm