...men skivbolagen anser att musiken är viktigast

NÖJE

Skivbolagstopparna är inte imponerade av Charlotte Nilssons utvik.

- Utvik är alltid fel, säger Ola Håkansson, vd på Stockholm Records.

Ola Håkansson.
Foto: PETER KNOPP
Ola Håkansson.

Hårdsminkade, iförda minimalt med kläder och insmorda i guldkräm.

Så poserade A-Teens-stjärnorna Sara Lumholdt och Marie Serneholt i Café Magazine 2001.

16 och 17 år gamla.

"Osmakligt"

I dag säger Stockholm Records-vd:n Ola Håkansson, flera gånger framröstad som en av de tyngsta personerna i den svenska musikbranschen:

- Det var osmakligt. Jag var personligen emot det eftersom de var för unga.

Charlotte Nilsson antydde i Aftonbladet i går förhoppningar om att hennes utvik skulle gagna försäljningen av hennes nya singel.

Men enligt tunga namn i skivindustrin kan ett utvik istället ge motsatt effekt.

- Det är alltid fel, det tar bort fokus från det man gör. I stället för att betraktas som en duktig artist riskerar man att enbart bli betraktad som en sexig tjej, säger Håkansson.

- Man måste komma ihåg att det är musiken som är det viktiga.

"Ingen policy"

Han får medhåll av kollegorna Per Sundin, vd för Sony Music, och Bert Karlsson, vd för Mariann Grammofon.

Per Sundin, har ni någon policy i de här frågorna?

- Det är upp till var och en, det är inte reglerat i något kontrakt, utan det är upp till den enskilda individen.

Så ni har inga synpunkter alls?

- Det är klart att man kan ha en diskussion om det om det handlar om våra egna artister. Men jag skulle inte rekommendera någon att göra det.

Bert Karlsson skrattar:

- Det funkar aldrig att gå den vägen. Man måste ha en hit från början, det är det viktiga.

Tidigare:

Claes Petersson