Musikjätte dumpar cd-priserna

Sänker priset med en tredjedel

NÖJE

Musikjätten Universals nya drag i kriget mot piratkopierarna:

Cd-priset dumpas i USA – och skivorna kan bli nästan en tredjedel billigare.

Nu säger nye Sverigechefen Mårten Aglander till aftonbladet.se:

– Blir det succé låter det rimligt att vi gör det samma.

Olaglig internetkopiering håller på att knäcka de stora musikbolagen. Det erkänner nu ledande företrädare för Universal.

– Vi är mitt i en hemsk situation där vår musik stjäls, säger styrelseordförande Doug Morris till New York Times.

Åren efter lanseringen av Napster – det första programmet för så kallad filbytning – har varit tuffa för skivindustrin. I dag är programmet stoppat, men samtidigt ersatt av en mängd andra program.

Musikindustrin har svarat med att dra piratkopierare inför rätta, kopieringsskyddade skivor – och fortsatt höga priser.

Framgången har uteblivit. Och nu väljer amerikanska Universal en ny väg:

För första gången sedan cd:n lanserades i början av 80-talet sänks priserna. Eller dumpas.

– Vi måste få liv i marknaden och som branschledare kände vi att vi måste vara modiga och göra något, säger Doug Morris.

Beslutet kom oväntat. Inte ens svenska Universal var förberedda på en så drastisk åtgärd.

– Man gör det här på försök i USA. Ett väldigt radikalt och djärvt försök, säger Mårten Aglander, general manager på Universal.

– Alla arbetar med priserna. Men att det skulle bli så här drastiskt kom oväntat. Jättekul om det funkar – och det hoppas jag.

Mårten Aglander säger att det inte finns någon omedelbar plan att göra det samma internationellt.

Vad gör ni om det visar sig att man börjar tjäna mer pengar än tidigare? Plockas det över?

– Det låter rimligt. Om man för igång trafiken i butikerna och marknaden.

I USA kostar en skiva i dag mellan 17 och 19 dollar. Bolagets förhoppning är att den nya prissättningen ska få ned priset till under 13 dollar. Och att skivköparna på så vis ska lockas från nätet tillbaka till affärerna.

Farhågan är att handlarna inte kommer att följa efter och hjälpa till att få ned priserna. Men trycket är stort och de amerikanska konsumenterna har – liksom de svenska – länga klagat över att priserna är för höga.

Universals drag kommer sannolikt att påverka hela branschen. Var fjärde såld skiva i USA ges ut av Universal och bolaget är en av industrins jättar, med underetiketter som A&M och Island Def Jam-gruppen, och artister som Eminem, Elton John och U2.

– Det är nog inte bara vi, utan snarare alla bolag som följer detta väldigt noga, säger Mårten Aglander.

De billigare priserna i USA skulle också kunna en effekt på den svenska handeln om kunderna börjar beställa skivor från amerikanska nätbutiker. Mårten Aglander menar dock att det är för tidigt för att man ska våga ha en uppfattning om detta.

Enkät

Mattias Lundell