Baduglädje

Erykah är lite hårdare, lite coolare men lika skön som förr.

NÖJE
Foto: Foto: UNIVERSAL MUSIC

Erykah Badu

Worldwide Underground

Motown/Universal

r'n'b

Erykah Badus afro sträcker sig numera flera decimeter ut från hennes näpna ansikte. Man kan se det som en symbol för hur hennes musik med åren mer och mer spretat i väg från den behagliga retrosoul hon debuterade med på "Baduizm" 1997.

I grunden gör hon fortfarande soft, jazzig r'n'b, men just det där behagliga har successivt ersatts av något hårdare och coolare. Mer hiphop, om man så vill.

"Worldwide underground" kallas för ep, men med sina åtta låtar och dryga fyrtio minuter är det ungefär så långt man vill att ett album ska vara. Hon fortsätter att protestera mot sexism, materialism och, well, köttfärs. Men också mot allt som r'n'b-musiken blivit – poppig, tillrättalagd, rumsren och lite barnslig.

Hon sätter tonen i första singeln, "Danger". Med ett flow stulet från brutale Texas-rapparen Big Moe (en av hennes favoritrappare), rapsjunger hon om att leva tillsammans med en man som försörjer sig som knarklangare: "got a box of money/that I keep under my bed/but we don't spend it though/might need it for more yayo".

Ännu bättre blir det när hon låter rapduon Dead Prez gästa i "Steady on the grind". På ett beat som kunde vara snott från Outkasts "Atliens" gör Dead Prez en hård betraktelse av knarkhandelns avigsidor och sparras perfekt med Erykahs varma, sargade wailande, som får ett extra djup när man påminns om hennes egna hårda kamp med drogerna de senaste åren.

Men trots sin bitvis karga realism är "Worldwide Underground" mer än något annat ett feel good-album. Det är den varma, sköna funken som är full av hiphopglädje och kärlek. "Bump It" är som gammal, tuff jeepfunk från Södern, i "Back in the day" blir hon helt "bop ba ba ba ba ba ba du" med oss, och i remixen av "Love of my life" gör hon lycklig all star-hiphop av Sequences old school-klassiker "Funk you up".

Man går hem från festen glad i stället för arg.

lyssna på Erykah Badu

Tre album som Erykah Badu influerat

Martin Gelin