Jöback är helt enkelt suverän

1 av 2 | Foto: JAKOB BOSERUP
FRÄCKARE - OCH TUFFARE Peter Jöback gör sin bästa roll hittills i "Cabaret". Hans konferencier är vild och vulgär, bär korsett ibland och klär ut sig till kvinna i ett nummer.
NÖJE

KÖPENHAMN

Suveränt, Jöback!

Den svenske musikalartisten gör sin bästa roll hittills som konferenciern i "Cabaret". En fräckare, tuffare Jöback än vad han fått visa tidigare.

Peter Jöback har gjort flera mjuka roller, som Robert i "Kristina från Duvemåla" och amerikanen i "Miss Saigon".

Hans konferencier är något helt annat.

Vild och vulgär, bär korsett ibland och klär ut sig till kvinna i ett nummer. Juckar mot dansarna och drar fram en banan ur skrevet.

Hans sångtexter är på engelska, dialogen på danska, men Jöback har inte alltför många danska repliker.

Vampiga kläder

Bob Fosses film med Liza Minnelli har blivit den definitiva versionen av musikalen, även om filmen ändrade handlingen och la till sångnummer.

Inledningen av den här uppsättningen är mycket lik filmen, men hittar sedan en egen ton.

Hela teatern är ombyggd till Kit Kat Klub. Vi i publiken kan äta och dricka och sitter vid bord med små lampor. Scenen blir bardisk före båda akterna, och de hårdsminkade dansarna rör sig kring borden i vampiga underkläder.

På benen har de mer maska än strumpa.

Paprika Steen och Charlotte Munck varvar som Sally Bowles.

Jag har sett båda, och de är mycket bra.

Gripande skådespeleri i stället för tjusiga sångnummer.

Tillrufsad drömmare

Charlotte Munck ger trasig nerv åt Sally. Hon är en bakisskakande tillrufsad drömmare, som knappt lyckas lura sig själv med sina karriärdrömmar. Hennes finalsång "Cabaret" blir ett storslaget sammanbrott, inklusive rinnande mascara.

Hon och de andra dansar dekadent vidare medan nazismen växer sig starkare under föreställningens gång.

En bra "Cabaret".

Cabaret

Jens Peterson