Yo ho´!

Hiphopen har tagit steget från lättklädda rumpor till fullfjädrad sexindustri.

1 av 4
Ice-T:s "Pimpin 101".
NÖJE

Snoop Dogg gör porrfilm, Nelly säljer Pimp juice och Ja Rule syns i Playboy filmer. Hiphopen har tagit steget från lättklädda rumpor till fullfjädrad sexindustri.

Medan ena sidan av det amerikanska samhället håller på jämlikhet och prisar Gud, så domineras hiphop-scenen allt mer av nakna rumpor och porrinfluenser. Hiphopen och porrindustrin har länge närmat sig varandra och på senare tid har de så gott som smält samman.

2000-talets hiphopkollektiv har blivit allt mer produktiva och förutom att producera låtar har de också gett sig in i mode-, film- och livsmedelsbranschen. Storsäljande stjärnan Nelly lanserade för inte så länge sedan sin alldeles egna "pimpjuice" - en energidryck i guldfärgad aluminiumburk. "Try Nelly"s pimpjuice - no backstage pass needed" löd reklamen.

Sedan Lauryn Hill fick fem Grammies för sin solodebut "The miseducation of Lauryn Hill" 1998 har hiphopen fullständigt invaderat musikgalorna världen över. I år var rapp- och hiphopartister nominerade till sex av de tio utmärkelserna inom de olika kategorierna för årets album. Den hiphop och rapp som föddes i Harlem och handlade om klassklyftor och orättvisa har nu flyttat till Beverly Hills och lierat sig med porrindustrin. Nu är det kaxiga unga killar, nedlusade med pengar, som för ut "ghetto"-budskapet till resten av världen.

I dag har vi nästan vant oss vid att hiphopartister dyker upp i porriga sammanhang, som i Eminems video "With out me" eller Ja Rules "Livin" it up". Etablerade hiphopartister använder regelbundet kända porrstjärnor i sina musikvideor, musikvideor som visas på både ZTV och MTV. Kvinnliga porrstjärnor medverkade också som konferencierer vid en Cypress Hill-konsert 2001, där Busta Rhymes, Redman och Method Man dök upp som gästartister.

Frontfigur för hela porr-hiphoprörelsen är veteranen Snoop Dogg, tätt följd av Nelly, 50 Cent, Pharrell, Jay-Z och Method Man.

- Jag tror det här skulle kunna bli en jättegrej, säger multimiljonären Snoop Dogg till den amerikanska nättidningen Adult Video News. Jag tror helt enkelt att det är det perfekta äktenskapet, bra musik och bra sex har alltid behövt varandra så det är fantastiskt att det äntligen blir verklighet.

I samband med Snoop Doggs hit "Doggystyle" släpptes också en porrvideo med samma namn från produktionsbolaget Hustler. Snoop är med och presenterar de olika sexscenerna i filmen, och videon vann utmärkelser för "bästa musik" på amerikanska Adult Video News Awards 2002. Men Snoop själv har inte sex framför kameran. Och det är ganska typiska roller i det nya hiphop-och-porräktenskapet. Stjärnorna själva behåller kläderna på och låter stönandet och juckandet skötas av andra.

Kronprinsen 50 Cent ligger också i startgroparna med sin nya interaktiva sex-dvd "Groupie luv". Kameran ska följa 50 Cent och G-Unit på turné genom USA och filma groupies ha sex med bandmedlemmarna. Även här påpekar produktionsbolagen, i det här fallet Digital Sin och G-Unit Adult Films (det sistnämnda ägs av delvis av 50 Cent själv), att stjärnorna personligen inte kommer att medverka juckandes på ett bussäte. Men 50 Cent är fortfarande filmens huvudrollsinnehavare och det är han som "regisserar festen", lovar produktionsbolagen.

- Tittarna ska kunna välja vilka tjejer man vill se ha sex, och var sexet ska ske, förklarar Jeff Mullen, marknadschef för Digital Sin.

Nelly har inte släppt någon porrfilm än, men med videon till "E.I" är han åtminstone en god bit på väg. Nelly och hans kompisar skakar loss med ett gäng bikiniklädda tjejer på bakgården av en glassig villa någonstans i Kalifornien. Både trosor och bikini flyger åt alla håll och samtidigt som tjejerna trycker brösten mot varandra i en jacuzzi, låtsas ta varandra bakifrån eller fläker ut sina nakna kön mot kameran, struttar Nelly och co omkring och kastar dollarsedlar på de juckande tjejerna. Nelly, Snoop och killarna har gjort de breda höfterna och välformade äppelrumporna till högsta mode inom musikbranschen, och frågar man Nelly själv skulle han förmodligen motivera sin video som en hyllning till den välsvarvade kvinnokroppen.

Anledningen till de allt tajtare banden mellan hiphop och porrindustrin sägs enligt initiativtagarna själva vara möjligheterna till nya marknader.

- Båda industrierna är kända för att hela tiden tänja på gränserna, så man behöver ju inte vara vetenskapsman för att se kopplingen, säger Terry Burton, general manager på West Coast Productions - ett annat av USA:s porrproduktionsbolag.

Även Playboy har insett vinstmöjligheterna och lanserade en dvd med några av de största namnen inom hiphop och rock tillsammans med Hugh Hefners egna playmates. Medverkande i filmen är bland andra storsäljarna Ja Rule, Xzibit, Nelly, DMX och Mötley Crües Tommy Lee.

I och med den nya marknaden som uppstått har det också dykt upp en del nya tidningar och magasin. Fish "N" Grits är ett av dessa nya "porr- och hiphopmagasin". Tidningen ska profilera svarta och latinamerikanska rappstjärnor och publicera djupgående intervjuer där stjärnorna berättar om sina sexerfarenheter, favoritställningar och fantasier. I första numret kan man se Method Man från Wu Tang Clan posera framför kameran och bli intervjuad av porrstjärnan "Solveig". I kommande nummer ska enligt tidningen själv både Redman, Snoop Dogg, Mystikal, Outkast och Lil" Kim medverka.

Ur en affärsmässig synpunkt verkar symbiosen mellan hiphop och porr vara rena fullträffen. Reaktionerna från etablissemanget har varit i princip obefintliga och stjärnor från båda branscherna skördar ständigt nya framgångar. Hiphop och r"n"b dominerar utbudet i både tv och radio och varje månad dyker det upp nya förmågor på scenen.

Med tanke på den gigantiska moralkaka det amerikanska etablissemanget vanligtvis står för så är det konstigt att inga röster har höjts i protest. Men anledningen till att de stora musikkanalerna inte reagerar på den nya typen av musikvideor är naturligtvis pengar. Hiphopstjärnornas popularitet lockar miljontals tittare varje vecka och att bojkotta dem vore en ekonomisk dunderförlust.

Och hiphop/porrtrenden är redan i Sverige. På ZTV och MTV visar hiphopstjärnornas videor och public service kan ju inte vara sämre i konkurrens om publiken. Helt utan motreaktion tillåts hiphopkollektivet förändra både musiken, modet och idealen till något som tidigare gömts undan i skumma källarlokaler. Utan efterfrågan på en alternativ hiphopscen kommer musiken heller inte attförändras.

Men varför satsa på något annat om det är porr folk vill ha?

De här grabbarna ligger minsann inte på latsidan: Ice-T presenterar porrfilm, Redman ställer upp i "Fish"n"Grits", Snoop Dogg gör porr på löpande band, 50 Cent gör interaktiv porrfilm med groupies och Nelly säljer pimpjuice och har gjort några av de porrigaste videorna någonsin.

Linda Berglund (puls@aftonbladet.se)