SVT stoppar Carolas kupp

Förbjuds göra reklam för sin nya parfym

1 av 2 | Foto: Ulf Höjer
Diskrisk Om Carola använder sitt tävlingsbidrag i lanseringen av sin parfym riskerar låten att diskas.
NÖJE

SVT förbjuder Carola att göra reklam för sin parfym under Melodifestivalen.

Stjärnan tvingas backa efter krissamtal i går.

Efter Aftonbladets avslöjande riskerar parfymen att få byta namn.

Carola berättade igår i Aftonbladet att hon lanserar parfymen Invincible i samband med Melodifestivalen.

"Invincible" är också originaltiteln på den låt hon tävlar med i tävlingen.

Sedan länge är det dock klart att låten får den svenska titeln "Evighet" i Melodifestivalen.

Och tur är det.

Enligt reglerna får inte låtar kopplas till varumärken och leda till gratisreklam.

Men faran är inte över.

"Låten kan diskas"

Om bidraget används för att marknadsföra parfymen vid sidan av tävlingen blir konsekvenserna stora.

-Under tävlingsperioden får låten inte användas i annat sammanhang än i tävlingen. Annars kan den diskvalificeras, säger Hans Hernborn, chef för

SVT:s programsektion.

Dessutom kan Carola få problem om hon vinner Melodifestivalen och vill tävla på engelska i schlager-EM. Kopplingen till parfymen blir då uppenbar igen.

-Det är hypotetiskt. Men SVT bestämmer vilket språk bidraget ska sjungas på och kan bestämma att det ska vara på svenska, säger Hans Hernborn.

Namnet redan taget

Igår hade ledningen för SVT krissamtal med Carolas stab för att reda ut frågetecknen och marknadsföringsplanen för parfymen.

Efter samtalet säger Carolas taleskvinna Ulrika Hammar:

- Parfymen kommer inte att släppas under Melodifestivalen. Om Carola skulle gå vidare till schlager-EM och parfymen släpps innan dess kommer den att heta något annat än Invincible.

Ett annat skäl att byta namn är att varumärket Invincible redan är registrerat av kosmetikajätten L"Oréal. Företaget vill avvakta med ett uttalande om det kan handla om varumärkesintrång.

Carola i Melodifestivalen - då blir det rubriker

Dan Panas