Jöback stal hela showen

NÖJE

Bitvis ser det ut som en Peter Jöback-konsert.

Dånande shownummer.

"Cabaret" ska vara mer. "Cabaret" ska bränna till.

allt ljus på stjärnan Showen liknar en Peter Jöback-konsert med dånande shownummer. Men "Cabaret" ska vara mer.
Foto: KARIN TÖRNBLOM
allt ljus på stjärnan Showen liknar en Peter Jöback-konsert med dånande shownummer. Men "Cabaret" ska vara mer.

Tyrol är inredd som Kit Kat Klubb. Jöback inleder som Master of ceremonies i "Willkommen". Omedelbar showstopper. Koreografen Roine Söderlundh har genomgående gjort läckra dansnummer, ibland med bugningar åt Bob Fosses film.

Fortsättningsvis dyker Jöback upp i många scener där konferenciern inte brukar synas. Ett allseende ironiskt öga till de politiska och privata tragedierna. Han sjunger också fler nummer, bland andra sällan spelade "I don"t care much".

Men "Cabaret" handlar inte om lokalen. "Cabaret" handlar inte om konferenciern.

Sara Lindh är en utmärkt Sally Bowles. Trovärdigt trasig tjej som söker rampljuset, och hennes stora final i "Cabaret" är en av de bästa jag sett. Med mascaran rinnande sjunger hon som en som vill men inte riktigt kan och inte längre vet om hon vill. Musikalens största nummer är när hon gjort slut med amerikanen Cliff.

Fina sångnummer

Anneli Martini är mycket bra som fräulein Schneider, pensionatsvärdinnan som blir lycklig när hon uppvaktas av en judisk frukthandlare. Men inte vågar gifta sig med honom när hon förstår nazisternas makt. Flera fina sångnummer.

Två tragiska kärlekshistorier i 1930-talets Berlin. Men strålkastaren vänds mot Jöbacks konferencier.

Cabaret

Jens Peterson