De skyller på varandra

Ingen vill ta ansvar för skandalen: "Det är inte vår sak att förklara"

1 av 3
Carola.
NÖJE

Teleoperatörerna skyller på varandra i röstningsskandalen.

I kläm hamnar artister, tv-tittare - och Melodifestivalens trovärdighet.

- SVT har inte bett oss göra en utredning, säger Jan Sjöberg, Telias presschef.

Efter Aftonbladets avslöjanden de senaste dagarna har artister och upprörda läsare krävt en utredning och omräkning av rösterna i Melodifestivalfinalen.

Men i övriga berörda läger råder ett tyst ställningskrig.

Telia gjorde i går en ny genomgång av röstningen.

- Universal har kontaktat oss och bett oss bekräfta att tjänsten den aktuella kvällen har fungerat, säger presschefen Jan Sjöberg.

Ny genomgång gjord

Men Telia säger sig inte ha hittat några fel.

-Vi har dubbelkollat allt igen och allt har fungerat. Sen är det upp till Universal att svara sina kunder.

Men telefonräkningarna är mycket märkliga. Hävdar ni att abonnenterna ljuger?

-Det är inte vår sak att förklara. Den frågan får du ställa till Universal.

"Inte vår sak"

Men Universal hävdar ju att de får sina uppgifter direkt från er på en datafil. Vem har då gjort fel?

-Jag kan bara konstatera att allt kring tjänsten fun-gerat. Vi har inte fått in några reklamationer från någon annan operatör eller egna telefonkunder och inte heller från vår uppdragsgivare SVT.

Så SVT har inte bett er om en utredning?

-Nej.

SVT förvånade

Det sista svaret förvånar SVT.

-Säger de verkligen det? Vi känner till att båda operatörerna - Telia och Universal - följer upp det här telefontekniskt och jag utgår ifrån att de kommer att tala om för oss vad de kommer fram till, säger Hans Hernborn, röstningsansvarig för Melodifestivalen på SVT.

Aftonbladet har förgäves sökt Universals kundtjänstchef Henrik Sjöstrand. Han har tidigare sagt att de får sina uppgifter direkt från Telia.

Läs mer:

Dan Panas