”SVT påstår att vi ljuger”

Hennes samtal registrerades dagen efter Melodifestivalen

NÖJE

Röstningsskandalen i Melodifestivalen fortsätter.

SVT vägrar medge att de har gjort fel.

-Jag är väldigt besviken. SVT påstår att vi ljuger, säger Erika Scott, en av dem som drabbats av en felaktig telefonräkning.

känner sig maktlös Erika Scott är kränkt av att SVT vägrar erkänna några misstag vid omröstningen i Melodifestivalen. - Mitt främsta bevis är att vi fått två samtal registrerade dagen efter tävlingen, säger hon.
Foto: andreas BARDELL
känner sig maktlös Erika Scott är kränkt av att SVT vägrar erkänna några misstag vid omröstningen i Melodifestivalen. - Mitt främsta bevis är att vi fått två samtal registrerade dagen efter tävlingen, säger hon.

Efter Aftonbladets avslöjanden om felaktigheter i röstningen i Melodifestivalen har SVT startat en utredning.

I går meddelade SVT att Telia har gått igenom samtalsregistreringarna och kommit fram till att det inte var något tekniskt fel i telefonomröstningen.

Hur kommer det sig då att flera tittare enligt sina fakturor har fått över hundra samtal registrerade?

-Jag uttalar mig inte om några fakturor, säger Hans Hernborn, röstansvarig för Melodifestivalen på SVT.

-Jag har tillsammans med mina medarbetare kontrollräknat samtalen och sms:en. Allt stämmer.

Det är inte problemet. Tittarna har fått uppgifter på att de har ringt in över hundra röster fastän de inte har gjort det.

-Det har inte jag med att göra. Det är operatören Universals sak.

Men rösterna har ändå registrerats?

-Det är inget som har blivit fel. Man kan följa alla samtal i systemet. Någon har ju ringt. Det har Telia bevisat.

Men de har inte ringt hundra samtal.

-Vi kommer ingenstans, säger Hernborn och skrattar.

Journalisten Erika Scott, som för några dagar sedan upptäckte sin felaktiga telefonräkning som påstod att hon skulle ha röstat 108 gånger på Carola, blir bestört när hon hör vad Hans Hernborn säger.

Slussen var stängd

-Vad ska jag sätta emot om de säger att tekniken inte ljuger. Mitt främsta bevis är att vi har fått två samtal registrerade dagen efter Melodifestivalen, när slussen borde ha varit stängd.

Aftonbladet har förgäves sökt Universals kundtjänstchef Henrik Sjöstrand.

Detta har hänt

Anders Juhlin