”Satsa helhjärtat – men ha en reservplan”

Stenhård konkurrens om en plats i rampljuset

Den som satsar helhjärtat kan nå ända fram, men det finns många hinder.
Foto: Jerker Ivarsson, Frida Lenholm, Lina Boström
Den som satsar helhjärtat kan nå ända fram, men det finns många hinder.
NÖJE

Att bli en framgångsrik kändis är en svår konst.

Konkurrensen börjar redan på gymnasiet och efter det väntar en stentuff arbetsmarknad.

– Det är drömmen om femton minuter i strålkastarljuset som lockar, säger Micael Rombin som är studievägledare på Södra Latin.

Att försörja sig som dansare, artist eller skådespelare är svårt. Konkurrensen är stenhård och det är få som lyckas.

– Jag brukar säga att det går tretton på dussinet på varje jobb. Det är en stenhård bransch och det gäller att man är medveten om det, säger Micael Rombin.

Micael Rombin tycker att eleverna som valt estetiska program ska satsa om de gör det helhjärtat, men tycker att de alltid ska ha en reservplan.

– Om man tittar historiskt så är det väldigt få som gått ut från Södra Latin och sedan kunnat försörja sig på det de gör hela livet. När jag träffat på gamla elever så har de sagt att det var precis så hårt som jag sa, säger han.

Viktigt med kontakter

Den som trots allt känner sig kallad får inte vara lat. Framgången och ett möjligt kändisskap beror på en mängd olika faktorer, menar Micael Rombin.

– Det gäller att vara alert och skaffa sig massor av kontakter i branschen. Utöver det måste man vara så pass bra på det man gör så att arbetsgivarna verkligen vill ha en, säger han.

Efter skolan kommer eleverna ut på en arbetsmarknad som just nu ser rätt tuff ut. Hans Richardsson är chef på Arbetsförmedlingen Kultur i Stockholm och han menar att branschen just nu är ovanligt hård.

– A-kassan kommer att bli lägre i framtiden och det kommer också att bli svårare att samla ihop tillräcklig arbetstid för att få a-kassa. Behoven av kompletterande brödjobb kommer att bli mycket större i framtiden, säger han.

Påhittig för att klara sig

För att försörja sig som kulturarbetare i framtiden tror han att man måste väldigt påhittig och framåt.

– Därför är det viktigt att komma på nya sätt att använda sin kompetens. Det gäller att hitta nya vägar, häromdagen såg jag bland annat en levande Power point-presentation, säger han.

När Micael Rombin ska förklara varför så många vill in i underhållningsbranschen använder han popkonstnären Andy Warhols ord.

– Det är drömmen om femton minuter i strålkastarljuset och att särskilja sig från den gråa massan som lockar. Det är helt klart en kick att bli sedd, säger han.

Läs mer

Jesper Björnstedt Qvarsell (jesper.bjornstedt@aftonbladet.se)