Här säljs lyxliv - för tomma stolar

Peter Kadhammar: Med rätt idé kan du inte misslyckas

1 av 3 | Foto: Mats Strand
Tomt och lyxigt Quintessentially är framför allt beviset för att med rätt idé på fåfängans marknad kan du inte misslyckas.
NÖJE

Ett stort och glänsande sällskap skulle samlas i Kungliga Operans Guldfoajé, men vinglasen förblev orörda och faten med snittar stod övergivna.

Det enda som lyste var själva salen med dess guldmålade väggar, guldinramade speglar, guldmålade pelare och guldgula soffor, som man inte fick sitta i.

Åtta inbjudna och ungefär lika många värdar stod var för sig eller i grupper om två likt öde öar på det bruna parkettgolvets hav.

En person rörde sig mellan öarna och försökte få igång samtal. Det var Didrik Cappelen, dagens värd, skandinavisk representant för företaget Quintessentially.

Som introduktion av ett företag som vill stå för flärd, ett globalt nätverk för dagens "mobila" människor, samt ge lyxkonsumtion "ett nytt perspektiv" var det inte lyckat. Ändå hade Cappelen en rad spektakulära erbjudanden.

Fixar Ferrarin

Vill du frakta din Ferrari till Sydafrika över helgen?

Det fixar vi!

Har du glömt frugans födelsedag?

Vi ordnar en diamantring!

Vad ska du ge din make när han fyller 40? Dagens 40-åringar, säger Cappelen, har ju allt.

Kanske en simtur med mördarvalar i Norge?

Det sista exemplet visar att allt inte är pengar. Quintessentially handlar om mycket mer. Upplevelser. Kultur. Djupa grejor.

Tänk att du landar i Rio och inte känner någon där. Jobbigt. Quintessentially kan vägleda dig in i de rätta sammanhangen.

Allt detta för 10 000 kronor om året. 30 000 om du vill vara "dedikerad" medlem. Då ringer någon upp och påminner när äkta hälften fyller år eller dottern tar studenten.

Företaget har redan 60000 medlemmar world wide och en hel del otroligt fina människor är med. Madonna. Scarlett Johansson. Vd:n för oljebolaget BP. Presidenter och premiärministrar, som dock vill vara anonyma.

En av grundarna till Quintessentially heter Ben Elliot. I pressinbjudan angavs som merit att han är "nevö" (syskonbarn) till Camilla Parker Bowles, som är gift med prins Charles.

Fåfängans marknad

Quintessentially är ett belägg för att 80-talets bräkande yuppies och 90-talets babblande it-miljonärer aldrig dog; de bara transformerades.

Men Quintessentially är framför allt beviset för att med rätt idé på fåfängans marknad kan du inte misslyckas.

Målet är 6000 medlemmar i Skandinavien. Det blir en intäkt på 60 miljoner kronor bara i medlemsavgifter.

De 6000 medlemmarna ska betjänas av tolv anställda på Quintessentially.

- Det räcker, säger Didrik Cappelen.

De stora inkomsterna kommer dock inte från medlemsavgifter, utan från kommissioner från de hotell, restauranger och flygbolag som Quintessentially styr sina penningstinna medlemmar till.

Det enda förbryllande var tomheten i Kungliga Operans Guldfoajé.

Varför kom inte de inbjudna journalisterna? Varför stod en vaksam man nere i entrén, redo att hålla upp dörren, när det inte fanns någon att hålla upp dörren för? Varför var vinglasen orörda och varför torkade snittarna i dyster ensamhet?

- Vi glömde att det är val på söndag, sa Cappelen.

Champagnegaloppen återupptas på måndag.

Oavsett vem som vinner.

Peter Kadhammar