Han blir USA:s hetaste fläck

Johan Rheborg medverkar i reklamfilm under ”Superbowl”

NÖJE

Nu brejkar Johan Rheborg i USA.

Och han gör det på bästa sändningstid – mitt under ”Superbowl”.

– Jag spelar en fläck i en reklamfilm, säger komikern.

Johan Rheborg, 44, gapar och skriker. Sen säger han ”fyra”. Och så börjar han skräna igen.

Så ser komikerns USA-debut ut. Eller rättare sagt: så låter den.

För han syns aldrig i bild, utan spelar en fläck.

Jo, ni läste rätt – en brun smutsfläck på en vit skjorta.

Hur gick det här till?

– Det är reklam för ett fläckborttagningsmedel. När Calle Åstrand fick uppdraget att göra filmen så bad han mig att spela en fläck, säger Johan Rheborg.

Filmens budskap är att det är svårt att fokusera på vad någon säger om de har en stor ful fläck på kläderna.

Ett ord på svenska

Därför för fläcken ett sabla liv samtidigt som klädesplaggets bärare försöker sälja in sig på en arbetsintervju.

Rheborgs insats består av en massa obegripligt oljud, men ett ord är riktig svenska. För plötsligt säger fläcken, i sansad ton, ”fyra”.

Varför just fyra?

– Jag vet faktiskt inte varför. Men den amerikanska reklambyrån gick igång på ordet fyra. De gillade det. Fyra.

Kul att brejka i USA?

– Tja. Om man brejkar vill man kanske göra något annat. Nu blev det som fläck.

Hur ska du gå vidare?

– Jag tror inte man kan komma så mycket längre i fläckfacket.

Reklamfilmen har amerikansk tv-premiär under ”Superbowl” den 3 februari.

FAKTA

Namn: Johan Rheborg. Ålder: 44. Yrke: Skådespelare och manusförfattare. Familj: Fru och två döttrar. Bor: Täby. Inkomst: 1 260 641 kronor (taxeringsår 2007). Bakgrund: Som medlem i komedigruppen Killinggänget har Rheborg stått för många minnesvära insatser. Till de mest klassiska hör ”Nilecity 105.6” (1995), ”Torsk på Tallin” (1999) och ”Fyra nyanser av brunt” (2004).

Superbowl är namnet på finalmatchen i amerikansk fotboll i den nordamerikanska ligan NFL.

Matchen och evenemangen runtomkring är en av årets största tv-händelser i USA och lockar upp till 140 miljoner tittare till sändningarna.

Priset för reklaminslag under sändningarna är skyhöga. 30 sekunders tv-tid kostar 19 miljoner kronor.

Under senaste finalen uppträdde Prince i halvtid, och året innan Rolling Stones. Det var under Superbowl 2004 som Janet Jackson stod för sin famösa ”tutt-kupp”, där hennes ena bröst blottades under ett sångnummer. Resultatet blev dryga böter.