"Ser ni också ut som frågetecken?"

Martin Söderström om den nya "Idol"-juryn

NÖJE

Två stycken Bagge och en Carlsson.

Ser ni också ut som frågetecken?

Ni är inte ensamma.

Aftonbladet.se:s nöjeskrönikör Martin Söderström.
Aftonbladet.se:s nöjeskrönikör Martin Söderström.

Det är ju inte direkt några personer som är på förnamnsbasis med svenska folket som TV4 släpat fram för att sätta i jurystolarna.

Men kanske är det inte så konstigt ändå.

Låt oss backa bandet några år, till ”Idols” barndom. Handen på hjärtat, hur många av er hade en susning om vilka de fyra jurymedlemmarna var?

Okej för Clabbe af Geijerstam kanske, han var åtminstone ett namn. Men i ärlighetens namn så var han väl mest känd för att ha snackat snabbt i radio och varit något av en popstjärna – för fyrtio år sedan. Men de andra tre? Inte så värst va?

Swartlings namn må ha nämnts i samma andetag som Robyn under några år på nittiotalet, men mycket mer än så var det inte.

Därför känns det lika självklart som djärvt av TV4 att anlita tre, visserligen välmeriterade, doldisar till att söka efter Sveriges nya popstjärna.

Och kanske var det faktiskt på tiden?

Fyra säsonger är en evighet i tv-sammanhang. Och efter så många år började de tre medlemmarna i ex-juryns åsikter börja bli väl förutsägbara.

Man visste med ens när Kishti skulle börja grina, man hade alltid på känn när Breitholtz skulle lägga en överdriven komplimang och man såg det snart sagt alltid komma när Swartling var på väg muttra något stockholmsdrygt buffligt.

På många sätt blev ”Idol”-juryn en institution, och jag kan förstå Swartlings uttalande att vilja sluta när man är på topp.

En ny riktning?

Därför känns den kommande omgången av den där talangsåpan redan mer spännande än någonsin. För första gången på länge känns det som ett oskrivet blad, något som kan ta en oväntad riktning.

Visst, det är Freemantle som äger ”Idol”-konceptet och TV4 kan således inte ändra så särskilt mycket efter eget huvud. Men efter fyra år av en allt mer likriktad fredagsunderhållning börjar tanken på ett nytt ”Idol” faktiskt kännas rätt kul igen.

Frågorna är ju redan många.

Vilka roller kommer den nya juryn att ta?

Kommer de att försöka sätta sin egen prägel redan från start, eller kommer de att kalkera sina föregångare?

Kommer deras bakgrunder som producenter och låtskrivare resultera i obegripligt tekniksnack istället för vredesutbrott och ”Hallelujah-moments”?.

Och, framför allt, vilka i herrans namn är de egentligen?