E-Typefilmen dras tillbaka

Stjärnan vann striden mot snabbmatskedjan

NÖJE

E-Type vann hamburgerstriden.

Nu dras reklamfilmen innehållande hans hitlåt in.

– Vi vill inte bli osams med varken E-Type eller hans förlag, säger Rickard Bergfors, vd på Max.

Som Aftonbladet kunde berätta i morse har hamburgerkedjan Max använt en version av E-Types låt ”This is the way” i sina nya reklamfilmer.

Något som fick artisten att gå i taket.

Problemet?

Max saknade tillstånd spela in ett eget slut på låten, där de ändrar i texten.

– De bad att få spela in en voice over, ett nytt slut på låten – vilket E-Type sade nej till. Men Max valde att göra det ändå, vilket innebär att de inte höll sig till det avtal vi hade med dem, säger Martin Ingeström, vd på Universal Publishing till aftonbladet.se.

Krismöte

Under tisdagskvällen hölls ett krismöte som resulterade i att Universal Publishing gick ut med ett brev till hamburgerkedjan och dess reklambyrå där man krävde att reklamfilmen drogs in med omedelbar verkan.

– Vi förklarade att de brutit mot det avtal vi haft med dem, och att vi kommer att vidta rättsliga åtgärder om de inte drar in kampanjen, säger Martin Ingestrand.

Nu får E-Type och Universal rätt.

Hamburgerkedjan väljer från och med i dag att dra in reklamfilmen.

– Det är enklast så. Vi vill inte bli osams med varken E-Type eller hans förlag. Vi har bett reklambyrån att göra en ny version av filmen, där vi använder ett pratat slut istället för den nuvarande versionen, säger Max:s vd Richard Bergfors.

E-Type nöjd

Martin Erikson är jublande glad över att filmen dras tillbaka.

– Jag har inget emot varken hamburgarna eller apan. Det som gjorde mig arg var att de inte tog mitt nej för ett nej. Det tyckte jag var sjukt knäppt, säger han.

Samtidigt ber han själv om ursäkt över att han var ful i munnen då han först kommenterade snabbmatsbråket.

– Jag var upprörd, men det är inte mitt vanliga språkbruk. Nu ska jag köra in en hamburgare i munnen så att det inte kommer ut något mer dumt, säger han.