E-Type: Jag förlöjligas

Succélåt med i reklam – mot hans vilja

1 av 2
NÖJE

– Det är inte jag som rappar på den där jävla låten. Dom har knullat mig.

E-Type är rasande över att hamburgerkedjan använder hans hitlåt som tv-reklam – mot hans vilja.

Nu kräver sångaren att Max omedelbart slutar visa filmen.

I flera veckor har Max fört sin reklamkampanj i tv. En ung tjej får sin nyinköpta måltid stulen av en förbipasserande apa på moped. Allt till tonerna av en förvanskad version av E-Types hit ”This is the way”.

Det är bara ett problem.

Sångaren hävdar att Max saknar tillstånd att använda musiken.

Kan inte andas

– Det är så fräckt. Jag har varit alldeles paralyserad två, tre veckor. Varenda gång reklamen dyker upp i tv sitter jag och tittar på den utan att andas, säger Martin ”E-Type” Eriksson, 43.

E-Type blev kontaktad inför Max reklamkampanj. De ville använda E-Types låt och att han dessutom skulle rappa på den.

Martin sa nej. Men plötsligt dök reklamen upp i rutan.

– Jag sa att jag inte ville medverka i någon form. Men de har förvanskat mitt verk. Jag framstår som om jag rappar om salsasås på min största låt och förlöjligas så att folk på skolorna tycker att jag är en sellout.

Kan kräva skadestånd

I går skickade E-Type ett mejl till hamburgerkedjans vd. I det kräver han att reklamen upphör omedelbart och hotar att tillsammans med sitt förlag återkomma med skadeståndskrav.

– Skivbolaget ska ha krismöte i dag (läs i går) och de är oerhört upprörda. Jag håller på att ringa alla de tyngsta juristerna. Jag har fått noll kronor och har inte med skiten att göra. Jag har inte gjort en Dogge.

På Max är man förvånad och hävdar att deras reklambyrå har en uppgörelse med sångarens förlag.

– Vi undersöker givetvis var det har gått fel. Det enda jag vet är att vi har betalat dyra pengar för att använda låten, säger Richard Bergfors, vd på hamburgerkedjan.

Aftonbladet har sökt E-Types förlag för en kommentar.