Eliten styr schlagern

Unik statistik: Därför krossar skivbolagsjättarna folkets låtbidrag i Melodifestivalen – år efter år

1 av 3 | Foto: ANDREAS BARDELL
Låtskrivargiganterna Thomas G:son och Bobby Ljunggren tillsammans med Carola under Melodifestivalen 2006.
NÖJE

Två skivbolag står bakom närmare hälften av alla bidrag i Melodifestivalen.

Tre av deras låtskrivare har fått med överlägset flest låtar.

Nöjesbladet kan med unik statistik visa varför det ser ut att vara monopol i tävlingen.

– Vi bestämmer själva reglerna och får alltså göra som vi vill, säger juryordföranden och SVT-chefen Martin Österdahl.

Varje år skryter SVT om nya rekord i antal inskickade bidrag till Melodifestivalen.

Samtidigt höjs röster om att alla inte har samma chans att komma med.

Nöjesbladets statistik visar att tävlingen domineras av en klick upphovsmän och skivbolag.

Skivbolaget Lionheart, som gått samman med Universal, står bakom 66 av de 252 bidrag som tävlat sedan SVT började med delfinaler 2002.

Delägaren Bobby Ljunggren har skrivit 28 av låtarna.

Nyckeln till folkets smak

– Det finns en elit av låtskrivare och juryn lyckas alltid plocka fram deras bidrag fast upphovsmännens namn är dolda under juryarbetet. Bobby till exempel har uppenbart hittat nycklarna till svenska folkets smak, säger tävlingsproducenten Christer Björkman.

Inför nästa års tävling ligger Lionheart hittills bakom 19 av 28 bidrag.

Enligt SVT:s regler får också det skivbolag som fått med flest bidrag släppa Melodifestivalens samlingsskiva. Den såldes i 210?000 exemplar förra året – det överlägset bäst säljande albumet – och genererar miljoner i intäkter. Från början var det tänkt att uppdraget skulle rotera varje år mellan skivbolagen men förslaget röstades ner.

”En egen lekstuga”

Startfältet ser nästintill ut som en monopolmarknad vilket också kritikerna reagerat på.

– Det är tokfusk. Mariann, Lionheart och Christer Björkman driver en egen lekstuga där de tillsammans tjänar stora pengar.SVT blåser 3?000 låtskrivare varje år på semesterkassan. Hur stor chans är det egentligen att så väldigt många låtar knyts till ett visst bolag, säger låtskrivaren Henrik Bie som stod bakom Caracolas bidrag i våras.

Han är den enda som vågar uttala sig med namn. Resten av de låtskrivare, förläggare och skivbolag Nöjesbladet varit i kontakt med vill vara anonyma av oro för repressalier.

– Folk i branschen är väldigt upprörda, men uttalar man sig offentligt minskar chanserna att komma med i Melodifestivalen drastiskt. Ingen vill stöta sig med Christer Björkman, säger en upphovsman.

Har Björkman som artist

Men Maria Molin Ljunggren, som äger Lionheart ihop med Bobby Ljunggren, har en enkel förklaring till varför de alltid kommer med.

– Vår affärsidé har varit att satsa helt på Melodifestivalen. Då är det upp till andra att satsa lika hårt. Och våra låtskrivare jobbar året runt med den här tävlingen. Vi har blivit duktiga på att hitta rätt artist till rätt låt vilket är en förutsättning för att bli framgångsrik, säger hon.

Christer Björkman ligger som artist på Lionheart och ni bokar hans spelningar. Förstår du att det kan uppfattas som underligt?

– Han har varit en av våra artister sedan 1990. Det kändes taskigt att kasta ut honom bara för att han började jobba med Melodifestivalen.

Har ni fått några fördelar?

– Tvärtom, jag får skrika högst för att få möten med Christer Björkman.

Just däri ligger en del av problemet anser Henrik Bie.

– Det här är inte längre en låttävling utan en artisttävling. Koden är att veta vilka artister SVT vill ha med, knyta upp dem och fixa ett möte med Christer Björkman innan bidraget skickas in, säger han.

Många låtskrivare ger upp

En växande oro i branschen är nu att många låtskrivare helt enkelt gett upp.

– Något är ju väldigt konstigt i det här upplägget. Det finns säkert 40 låtskrivare där ute som också jobbar med det här året runt och i stort sett aldrig kommer med. Att deras låtar är mycket sämre än någon slags elit är skitsnack, säger en annan låtskrivare.

Tävlingsproducenten Christer Björkman förstår att många upphovsmän är besvikna.

– Men jag kan inte göra någonting åt det för det ligger inte i mitt uppdrag. Det är som i landslaget, bara elva kan vara med och ingen frågar ju varför Zlatan platsar varje gång. Det finns alltid de som är aningen bättre.

Hur ser du på att många inte vågar kritisera upplägget öppet av oro för repressalier från dig?

– Nej, men så är det inte. Många låtskrivare tar ut sin besvikelse och aggression på mig. Så får det vara för det blir väl för anonymt att ta ut det på juryn. Men jag skiter i vilka som har gjort låtarna, jag vill bara ha de bästa.

Borde reglerna ändras?

– Om det borde göras om för att begränsa antalet låtar en låtskrivare får ha med i tävlingen är det upp till SVT.

”Inget allmängods”

Juryordföranden och SVT:s programbeställare för underhållning, Martin Österdahl, är stolt över urvalssystemet och har inga planer på förändringar.

– Det är SVT:s program och tävling så det står oss fritt att välja vilka låtar vi vill. Vi bestämmer reglerna och skulle kunna handplocka låtar i stället. Men vi försöker göra det så schysst som möjligt. Det här är inget allmängods som regleras i svensk lagstiftning.