Persbrandt är en flitig reklampelare

– här är alla extraknäcken

1 av 2 | Foto: Montage
Fastighetsbolaget Vasakronan, snussubstitutet Onico, kalsongmärket Frigo, kosttillskottföretaget SCN och snabbmatskedjan Sibylla har alla solat sig i Mikael Persbrandts glans. ”Kändisknepet har funnits länge. När företagen anlitar en kändis som reklamansikte lånar de personens egenskaper och kvaliteter och överför det till varumärket”, säger Amanda Koutra, vd för mediebyrån Carat.
NÖJE

Reklam, kalsonger och nu kosttillskott.

Det är bara några av strängarna på Mikael Persbrandts lyra.

– Det här är något jag gör vid sidan av för att jag tycker att det är spännande och roligt, säger Persbrandt.

För en tid sedan kunde Nöjesbladet avslöja att Persbrandt gått in som delägare i företaget Scandinavian clinical nutrition, SCN, och ska agera affischnamn för ett kosttillskott som sägs kunna mildra svininfluensan. Något som starkt ifrågasätts av Läkemedelsverket.

Det är bara ett av skådisens sidoknäck.

Förutom filmer och tv-serier har Mikael Persbrandt synts och hörts i ett flertal reklamkampanjer för olika företag de senaste åren.

Julen 2006 sågs ”Beck”-stjärnan dansa loss i ett kontorslandskap i en reklamfilm för fastighetsbolaget Vasakronan. När Sibylla gick ut med en landsomfattande radiokampanj var det Persbrandt som stod för röstinsatsen och det nikotinfria snuset Onico marknadsfördes av skådespelaren som gangster.

”Finns en risk”

Men Persbrandt är inte ensam om att extraknäcka för diverse produkter och företag.

– Kändisknepet har funnits länge. Det blir allt svårare för företagen att nå ut med sitt budskap i mediebruset. När de anlitar en kändis som reklamansikte lånar de personens egenskaper och kvaliteter och överför det till varumärket. Men det finns en risk, kändisarna är bara människor och de kan göra grejer som inte stämmer överens med varumärket, säger Amanda Koutra, vd för mediebyrån Carat i Sverige.

Mikael Persbrandts cv över extraknäck växer stadigt. Sedan hösten 2006 har han dessutom haft hedersuppdraget som ambassadör för Unicef, något som han inte får betalt för. Och tidigare i höst gick han i bräschen för en kalsong för välhängda män.

– Jag vill nog inte in i affärsvärlden, jag tror på ett par sammanhang och det här är två av dem. Om det finns fler låter visa sig, sa han då.

”Är roligt”

Persbrandt har också ett bolag, Cambo racing AB, som bedriver ”eventracing”.

Men skådespeleriet ligger varmast om hjärtat.

– Jag är skådespelare. Det här är något jag gör vid sidan av för att jag tycker att det är spännande och roligt.

FAKTA

VI LÅNAR OCKSÅ UT VÅRA NAMN

Anders ”Moneybrother” Wedin

Sveriges Springsteen släppte inte bara ett nytt album i våras, han gav ut en egen tomatsoppa som såldes under konserterna.

Peter Forsberg

Hockeyhjälten har gett namn till den älskade och hatade ”Foppa”-tofflan som han tog till Sverige och sålde med stor framgång.

Robyn

Tidigt i karriären frontade Robyn parfymen Date med bild på flaskorna.

Ernst Kirchsteiger

Livsnjutaren och inredningssnillet Ernst tog fram en serie gjutjärnsprodukter som lämpligt nog döptes till ”Njutjärn”.

Carolina Gynning

Mångsysslaren och programledaren Carolina Gynning gjorde som Paris Hilton och släppte en egen parfym under namnet Go Girl.

Lasse Berghagen

Allsångsgiganten passade på att lansera en egen serie med vin och olivolja när han fyllde 60.

Björn Borg

Kalsongerna som bär tennisstjärnans namn finns i snudd på var mans garderob.

Lena Endre

Dramatenskådisen klev ut ur kulturens finrum och gjorde reklam för pensionssparande i SPP.

Tina ”Mat-Tina” Nordström

Med sitt frejdiga och käcka sätt blev Mat-Tina matvarukedjan Citygross ansikte utåt.

Pernilla Wahlgren

Pernilla har gjort reklam för ett flertal produkter genom åren, hårfärg, tandtråd och kläder.

Charlotte Perrelli

Schlagerdrottningen lanserade 2005 en hudvårdsserie under namnet Perrelli by Perrelli.

Thomas Brolin

Efter fotbollskarriären har VM-hjälten från -94 gjort sig förmögen på dammsugarmunstycken och restaurangverksamhet.