Reklamradion i allsång – för att rädda sig själva

NÖJE

I torsdags blev det tyst på de kommersiella radiovågorna. En tyst protest mot statens avgift för reklamradio.

Nu gör programledarna raka motsatsen – skriker för att rädda sig själva.

Staffan Rosell, VD för SBS Radio, kallar händelsen unik. Aldrig någonsin tidigare har programledarna, som vanligtvis tävlar om lyssnarna, gått samman för en gemensam sak.

– Vi vill bara klara oss på samma villkor som alla andra och regeringen har lovat åtgärda de hinder som finns, säger han i ett uttalande.

Väntar besked

Låten ”Vi ger dig våra röster” går i samma anda som ”We are the world” med några av världens största artister och ”Give a helpin' hand” med några och Sveriges största artister – och ”Do they know it's christmas” från det glada 80-talet.

Med ett undantag.

De kommersiella radiokanalerna försöker inte rädda världen, utan sig själva.

– Vi är oerhört glada över hur väl kampanjen fallit ut och över folks engagemang för den kommersiella radion. Tusentals människor har tillsammans med oss ställt frågan om vad som egentligen händer framöver, men vi får inga svar, säger Anna Berggren, VD för MTG Radio.