Teater till hård attack mot SVT

”Jakten på Julias” deltagare håller inte måttet – lanseringen är för dålig

”inte tillräcklig erfarenhet” Tio deltagare tävlar om rollen som Julia. Och det är tittarna som ska avgöra vilken deltagare som är bäst och som får spela i musikalsatsningen – med en budget på mer än 13 miljoner. Något som oroar Göta Lejons producent Åsa Holmgren. ”Alla har inte all den erfarenhet som vi skulle önska”, säger hon.
Foto: Foto: CAROLINA BYRMO
”inte tillräcklig erfarenhet” Tio deltagare tävlar om rollen som Julia. Och det är tittarna som ska avgöra vilken deltagare som är bäst och som får spela i musikalsatsningen – med en budget på mer än 13 miljoner. Något som oroar Göta Lejons producent Åsa Holmgren. ”Alla har inte all den erfarenhet som vi skulle önska”, säger hon.
NÖJE

Urusla tittarsiffror och dålig programplanering.

”Jakten på Julia” skulle bli SVT:s stora familjeunderhållning.

Nu sågas även programmet av bundsförvanten Göta Lejon.

Koreografen Roine Söderlundh, sångcoachen Zannah Hultén och Morgan Alling, som är regissör för musikalen ”Romeo och Julia” sitter i juryn. I kväll kommer de att vara betydligt tuffare när de tycker till om deltagarna.
Foto: CARLINA BYRMO
Koreografen Roine Söderlundh, sångcoachen Zannah Hultén och Morgan Alling, som är regissör för musikalen ”Romeo och Julia” sitter i juryn. I kväll kommer de att vara betydligt tuffare när de tycker till om deltagarna.

Deltagarna håller inte måttet och syftet med programmet presenteras inte.

Nu kommer också Göta Lejon med hård kritik mot SVT:s storsatsning ”Jakten på Julia”.

– Jag är besviken på hur de lagt upp programmet. SVT har inte lyckats förklara vad slutprodukten faktiskt är, säger Åsa Holmgren, musikalproducent på teatern Göta Lejon.

Det är rollen som Juliai Göta Lejons musikal ”Romeo och Julia” som deltagarna tävlar om i SVT-programmet. Men Åsa Holmgren menar att det helt fallit bort.

– SVT har misslyckats att marknadsföra det här. Priset i tävlingen är ju inte att man får kyssa Måns. Priset är att man får en stor huvudroll i en mångmiljonmusikal som ska upp på en stor teater i Stockholm och som ska spelas under ett år, säger hon.

13 miljoner i budget

Men trots flera samtal med SVT har ingenting hänt.

– Vi har sagt flera gånger att ”ni måste tala om vad priset är, varför ska svenska folket rösta när de inte vet vad priset är?” Det blir ju ointressant. Men vi har inte fått några svar alls.

På Göta Lejon har man jobbat med musikalen i nästan tre år. Budgeten är på över 13 miljoner kronor. Nu växer också oron över att den som vinner ”Jakten på Julia” inte ska klara av att göra rollen.

– Alla håller inte måttet, men sedan finns det några som är riktigt bra. Men alla har inte all den erfarenhet som vi skulle önska, säger hon.

Samtidigt sågar Holmgren också tablåläggningen av programmet.

– SVT borde ha vetat bättre. Mitt jobb är att sätta upp en musikal, jag kan inte göra tv. Deras jobb borde ju vara att utvärdera om det här håller för en lördagsunderhållning.

Anette Helenius, projektledare på SVT för ”Jakten på Julia, tillbakavisar kritiken.

”Olika erfarenheter”

– Jag håller inte med. Vi nämner vid flertalet tillfällen att man vinner en stor huvudroll i en musikal, säger hon.

Men klarar alla deltagare av att göra en stor musikalroll?

– Det är klart att det finns olika erfarenheter men det finns också olika kvalitéer hos deltagarna. Det är självklart att jag tycker att alla skulle kunna göra rollen, sedan skulle alla göra den väldigt olika, säger Anette Helenius.