Jätteras för skivförsäljningen

Försäljningen tappar med en femtedel jämfört med förra året

NÖJE

Efter Napster och prishöjningarna - nu rasar den svenska skivförsäljningen.

Totalt såldes en femtedel färre plattor i januari och februari 2001 jämfört med motsvarande period förra året.

- Konsumentens smärtgräns är nådd, säger skivbolagsdirektören Bert Karlsson.

Statistiken från Ifpi, de svenska skivbolagens branschorganisation, är ingen rolig läsning för skivbolagen.

Försäljningen av CD-singlar minskade med en fjärdedel. Albumen med en femtedel. Försäljningen av minidisc, för något år sedan hyllad som framtidens lagringsmedium, har nästan dött helt.

- 20 procent är mycket, men det är en väldigt osäker period att mäta under. Förra året hade en väldigt bra försäljning just i januari.

- Det som är anmärkningsvärt är att vi märkte av det på försäljningen redan i november-december. Så det är nu fyra månader som inte har nått upp till föregående års siffror, säger Thomas Stenmo, jurist på Ifpi och ansvarig för statistiken.

Vad är orsaken?

- Någonstans borde ju alla tomma cd-skivor som säljs, Napster och ökad hemkopiering märkas i skivförsäljningen. Fast att det enbart skulle bero på det tror vi inte.

Prishöjning väckte debatt

I november rasade debatten om prishöjningarna på cd-skivor. Normalpriset för en cd-skiva på de stora kedjorna Åhléns och Mix höjdes då till 199 kronor.

Vid årsskiftet följde också Mega Skivakademien efter.

I en snabbfråga tillfrågades Aftonbladets läsare om de var beredda att betala 199 kronor för en cd-skiva.

97 procent av de nästan 18 000 som svarade sa nej.

Tror du att prishöjningarna spelar in?

- Prishöjningen har inte varit så radikal från bolagens sida, och jag tror inte att den har en avgörande betydelse, säger Thomas Stenmo.

Finns det något Ifpi kan göra för att få fart på skivförsäljningen?

- Det ligger i första hand hos bolagen. Det vi kan göra är att försöka få till ett bättre skydd när det gäller illegal hantering över nätet. Om det nu är det som ligger bakom.

Hårdare regler?

- Nej, men att se till att man får betalt för den musik man producerar.

”Kopieringen största boven”

Skivbolagsdirektören Bert Karlsson är också inne på den linjen.

- Piratkopieringen är en stor bov i dramat, även om det finns fler orsaker. Och det leder sammantaget till att priserna blir för höga, säger han.

- Det är ju ett moment 22. Man höjer priserna, färre köper skivor, intäkterna minskar, så att man måste höja priserna igen. Det är ett dilemma.

Var ungefär tror du att kundens smärtgräns går?

- Den har väl redan passerats. Över 200 kronor, det går inte, och där är vi ju nästan nu.

Mattias Källman