”Jag hade kunnat spela både Beck och Wallander”

Stellan Skarsgård vill ha utmaningar – det får han inte i Sverige

NÖJE

GÖTEBORG. Han har klippkort till Hollywood. Och när han kommer hem och jobbar, så blir det i – Norge!

Stellan Skarsgård, 59, förklarar varför han inte har gjort en huvudroll i en svensk film på sexton år.

– Jag hade kunnat spela både Beck och Wallander. Men jag åker inte från Hollywood för att göra Hollywood, fast med mindre betalt.

Tro inte att Stellan Skarsgård ser ner på polisfilmer. Han tycker en del är riktigt bra. Men menar också att mycket är ”rena industriprojekt” och ska han göra den typen av roller, kan han lika gärna göra dem i USA, där det är betydligt bättre betalt.

”Det är dålig distribution”

Utmaningarna i Skandinavien, de har han fått från Lars von

Trier och norska filmregissörer.

– Resten av världen bryr sig om filmer som ”Zero Kelvin”, ”Insomnia”, ”Aberdeen” och ”En ganska snäll man”, men i Sverige har knappt en jävel sett dem. Det är dålig distribution. Och så är det som att svenskar har någon slags inställning att allt på norska bara låter ohjälpligt roligt.

Stellan är

i Göteborg med en ännu norsk film, ”Kongen av Bastøy”, ett starkt och spännande drama som utspelas tidigt på 1900-talet och som är stor publiksuccé i Norge. Regissören Marius Holst säger:

– Jag vet ju inte hur ni svenskar ser på Stellan, men för oss norrmän är han en av Europas allra största. Synd att ni inte ser norska filmer. Vårt hopp står kanske till Fredrik Skavlan, han kan göra oss norrmän populära.

”Jag är ett jättefan”

För filmens unga stjärna Benjamin Helstad, 23, är Stellan en ”Hollywood-stjärna”.

– Jag är ett jättefan, såg honom först mot Robert De Niro i ”Ronin”. Det är en ära att få spela mot honom. Inför första scenen var jag livrädd. Åtminstone i några minuter. Sedan har jag bara sugit till mig av hans erfarenhet.

Ett skäl till att Stellan Skarsgård tog rollen som djävulsk

föreståndare för en uppfostringsanstalt för busiga killar i början av förra seklets Norge, var just för att få möjligheten att jobba med så många ungdomar, de flesta amatörer.

– Det är kul med de som är nya och satsar allt, då måste man själv vara på också.

Har sett många slå igenom

Genom åren har han filmat mot ett antal unga begåvningar, som sedan blommat ut på allvar.

– Emily Watson debuterade när vi gjorde ”Breaking the

waves”. Matt Damon var rätt okänd när vi gjorde ”Will Hunting”. Det var lätt att se att de skulle lyckas i branschen. Natalie Portman var inte okänd när vi gjorde ”Goya’s ghosts”, men jäklar vad hon brann, nu är hon fantastisk i ”Black swan” och

Oscars-favorit.

Kunde du se denna talang även hos dina egna söner?

Stellan skruvar lite på sig. Hur recenserar man sina egna barn? Men så säger han:

– Jag kan se begåvning och det såg jag att de faktiskt hade.

– Titta på Bill, han är bara 20, och har redan fått fyra kanonroller. Jag har inte gjort SÅ många fler roller av den kalibern och har ändå gjort 90-någonting-filmer.

Vill starta pensionat

Nu är alla tre sönerna – Alexander, Gustaf och Bill – redan där eller på väg eller siktar mot Hollywood-karriärer.

– Jag brukar skämta med Alex, den ende som har ett slags fast jobb där (i tv-serien ”True blood”) att han borde köpa ett hus, så kan jag få bo i poolhuset. Men med alla vänner och så, borde vi egentligen nog ha ett helt pensionat. Pensionat Skarsgård, det kanske inte är en så dum idé? säger Stellan och skrattar.

FAKTA

Stellan Skarsgård om ...

...USA-versionen av ”Män som hatar kvinnor” (där han spelar samma roll som Peter Haber):

– För David Fincher (regissören) är det viktigaste att få mycket regitid, inte att ha en tjusig trailer. Han tar ibland upp till 30 tagningar. Jag skulle varit färdig i mars/april, nu ska jag jobba ända in i juni.

...att jobba i Hollywood vs Skandinavien:

– Multiplicera med tio, när det gäller antalet folk bakom kulisserna jämfört med här. Men annars är det samma jobb, att få liv i replikerna.

...om rollen i ”Kongen av Bastøy”:

– Rent funktionellt är min rollfigur ”the bad guy”. Men det var en annan tid. Han har ändå en glipa av mänsklighet. Den elakhet han står för i filmen, i stora delar av världen i dag är det fortfarande småsaker.