”Ung och bortskämd” lockade miljonpublik

Tittarsuccé för SVT:s nya realityserie: ”Det är jättebra siffror”

Deltagarna i ”Ung och bortskämd” Frv, övre raden, Jerry Lahjalahti, Karolina Rosenberg, Tim-Joel Bergman, Ellinor Friberg Svensson, DezirÈe Revell, Paulina Starborn. Frv nedre raden, Lorenzo Alessandro, Jean-Pierre Marques, Olga Isabelle Tingrud, Daniel Afshinnejad.
Deltagarna i ”Ung och bortskämd” Frv, övre raden, Jerry Lahjalahti, Karolina Rosenberg, Tim-Joel Bergman, Ellinor Friberg Svensson, DezirÈe Revell, Paulina Starborn. Frv nedre raden, Lorenzo Alessandro, Jean-Pierre Marques, Olga Isabelle Tingrud, Daniel Afshinnejad.Foto: Carl-Johan Söder/SVT
NÖJESBLADET

SVT:s nya realityserie ”Ung och bortskämd” är omdebatterad.

Men den går hem hos publiken. 1 277 000 bänkade sig i tv-sofforna i går.

– Det är jättebra siffror och överträffar våra publikmål, säger Anna Wilborg, programmets presskontakt på SVT

Läsarkommentarerna efter gårdagens premiär på ”Ung och bortskämd” var många – och ofta upprörda.

”Jag såg programmet med växande fasa igår (skrattgråt). Föräldrarna borde skämmas. Hoppas de tittar på programmet och ser hur de beter sig, de har gjort ungarna helt efterblivna. Men jag undrar också hur regisserat det är?” skrev D_Darko.

”Sorgligt minst sagt”, skrev hemlis.

”Stackars alla arbetsgivare!” skrev Sparvhöken.

Några trodde inte att programmet var på riktigt.

”Nej så här misslyckade föräldrar existerar inte i Sverige! Vissa människor ställer upp på vad som helst i TV, bara dom erbjuds något för det”, skrev Noname.

”Synd att SVT har sänkt sig till den här nivån”, skrev Master Bates.

Nådde skolbarnsföräldrarna

Men oavsett upprördheten tycks programmet ha blivit en publiksuccé. Enligt siffror från MMS bänkade sig 1 277 000 framför ”Ung och bortskämd” i går.

SVT är dessutom glada över att de lyckats nå de rätta målgrupperna.

– Vårt mål var att nå 11 procent i gruppen skolbarnsföräldrar. Vi nådde 14 procent, säger Anna Wilborg.

Har ni fått några reaktioner från tittarna?

– Det är ganska många som hört av sig – ett 20-tal ungefär. Det här är ju sånt som väcker känslor. Några tycker att det här inte är ett program för SVT, andra tycker att det borde vara föräldrarna som uppfostras i stället. Det är de dominerande åsikterna som kommit in än så länge.

På samma tid på måndagskvällen hade ”Biggest Loser” på TV 4 ca 570 000 tittare, ”Böda Camping” på Kanal 5 540 000 och ”Top Model” på TV 3 runt 200 000.