Aftonbladet
Dagens namn: Marta
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet

Ingen går säker

Markus Larsson: Sommaren 2010 gick Hultsfred under och inget är sig likt i festival-Sverige

Däckad Den 29 juni i år tvingades Hultsfred lägga ner och en svensk festivalepok gick i graven.   Däckad Den 29 juni i år tvingades Hultsfred lägga ner och en svensk festivalepok gick i graven. Foto: FELIPE MORALES

Bara en riktigt stor popfestival gick i konkurs 2010.

Men det verkade som en epidemi.

När Hultsfred försvann kändes det som att minst tre festivaler dog.

Det var ganska väntat.

Ingen var direkt förvånad.

Men när Hultsfredsfestivalen till slut lade ner den 29 juni, efter åratal av ekonomiska problem, drog folk efter andan. På det sätt som folk gör när en epok går i graven.

Hultsfred är de svenska musikfestivalernas Beatles. Allt utgår från vad några envisa eldsjälar en gång byggde upp vid en småländsk sjö.

Och om Hultsfred, som hade festivalmarknadens starkaste varumärke och tredje största publik efter Peace & Love och Sweden Rock, kunde fällas på några år gick ingen säker längre.

Knappt en månad senare meddelade också Arvikafestivalen att de sålt för lite biljetter, att pengarna var slut, att de gick på knäna.

Arvika kommer dock att fortsätta, tack vare externa finansiärers och kommunens hjälp.

Enligt årets bästa musikmagasin, brittiska The Word, minskade den globala livemarknadens tillväxt med 9,4 procent 2010. Vad betyder det? Enkelt uttryckt: publikens intresse och vilja att betala för konserter dalar efter guldruschen i mitten av 2000-talet.

Men det är fortfarande, enligt samma tidning, en bransch som omsätter runt 15 miljarder kronor per år.

Varför åka till Jämtland?

Sveriges del av den kakan är liten. Vår marknad är, jämfört med resten av världen, blygsam. Det finns inte plats för alla, framför allt inte när det gäller festivaler.

Och när alla artister turnerar överallt hela tiden blir det svårare för arrangörerna att hitta exklusiva bokningar, små och stora toppnamn som inte redan har spelat på fyra ställen tidigare under våren och sommaren. Varför ska man åka till Jämtland i slutet av juli om ens favoritartist uppträder i hemkommunen nästa vecka? Till exempel.

Förut fick publiken resa långt och campa i dagar för att se internationella storstjärnor. I dag är det nästan tvärtom. Vem trodde att Kungen av New York, Jay-Z, skulle komma till Borlänge och göra tidernas största svenska hiphopkonsert för tio år sen? (Alla som räcker upp handen ljuger.)

Jag säger inte att svenska musikfestivaler har drabbats av Spanska sjukan och är döende. Jag säger bara att festivalkartan garanterat ser helt annorlunda ut om några år.

De är störst

Festivaler med tydlig profil, stark lokal förankring, uthållighet och unika bokningar vinner.

Way Out West i Göteborg och lilla Emmaboda, som verkar helt immuna mot marknadens konjunktursvängningar, har greppet om indie och alternativa ljud. Sweden Rock i Sölvesborg, och dess underhuggare som Metaltown i Göteborg och uppstickaren Getaway Rock i Gävle, leder hårdrockligan.

Och Peace & Love i Borlänge är undantaget som bekräftar regeln om att en lyckad festival ska ha en röd tråd – festivalen innehåller i princip allt.

Borlänges populära stolthet är, för tillfället, störst i klassen. Och kanske också den modernaste festivalen av alla.

Förbjudet: Ängslighet

Peace & Love har sällan de hippaste och senaste artisterna. Men evenemanget speglar fildelningens gränslösa tidsanda perfekt. Den som inte gör nån skillnad på då och nu, ungt eller gammalt, heavy metal eller Vampire Weekend. Enda som är förbjudet är en ängslig attityd.

Frågan är vad som blir över till resten?

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet