Nöjesbladetkampanj prisas av Resumé

Alex Schulmans utskällningar föll Resumés jury i smaken.

NÖJE

Alex Schulman skäller ut lata och tofflande kompisar och uppmanar dem att ha en riktig ”5 plus-helg” i Nöjesbladets höstsatsning.

Nu har kampanjen prisats av tidningen Resumé.

– Det är jättekul att de belönar lite galna kampanjer, säger Nils Franchell, informationschef på Aftonbladet.

En finklädd Alex Schulman som levererar utskällningar i ett mörkt rum.

Det är receptet för en lyckad och uppmärksammad reklamkampanj.

Resumés jury bestående av reklamare belönade ”5 plus-helgen” med guldvalören för månadens webbkampanj efter följande motivering:

– En snyggt genomförd och påkostad kampanj.

Nils Franchell.
Nils Franchell.Foto: Jerker Ivarsson

Bakom projektet står reklambyrån Naked Communication, och uppdragsgivaren Nils Franchell är nöjd med resultatet.

Tilltalar läsarna

– Sådana här grejer förstärker bilden att Nöjesbladet är en rolig och framåtlutad tidning. Det är kul att de belönar lite egna och galna kampanjer.

Han tror att den småelaka tonen i kampanjen tilltalar läsarna.

– Jag är en snäll människa men reklambyrån ville göra den lite elakare och det blir ju roligare. Men det måste vara med glimten i ögat.

Hur ska ni fira priset?

– I morgon kanske vi inleder femplushelgen med lite fika.

Nöjeschefen Klas Lindberg är också nöjd med den stora satsningen:

– Det känns jättekul att vi vunnit pris för just den här kampanjen. Den är rolig, nyskapande och vass. Alex är en av våra största nöjesprofiler och kampanjen lirar perfekt med vår femplushelg-satsning.

FAKTA

Juryns motiveringar:

Arvid Axland, Pool:

– Snyggt genomförd. Fem plus för att utskällningen kommer i en personlig annons på Aftonbladet.se

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:

– Det lyser påkostat och genomarbetat om kampanjen. Den fungerar väldigt bra både rent tekniskt och visuellt. Snyggt.

Ola Westher, Start Communication:

– Min favorit. Man har ju några tråkiga kompisar som gott kan få sig en känga (kanske jag också). Diggar personifierade lösningar som berör och har humor. Rätt bra talsyntes också. Skulle dock vilja se ett smartare spridningssätt.

Jessica Torstensson, Mindshare:

– Äntligen en kampanj som faktiskt engagerar på riktigt. Strålande!

Från Resumé.