Aftonbladet
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nöjesbladet

Han får inga pengar för ”Vingar för pengarna”

Peter Lindfors och Mikael Rickfors låt ’Vingar’ används i Norwegian-film – bara en får pengarna

Låten ”Vingar” används just nu i flygbolaget Norgwegians nya reklamfilm. Foto   Låten ”Vingar” används just nu i flygbolaget Norgwegians nya reklamfilm. Foto

Mikael Rickfors och Peter Lindfors skrev låten ”Vingar” ihop.

Men när låten används i en reklamfilm är det ­bara Rickfors som får pengar.

– Det här är förfärligt, säger Peter Lindfors.

Mikael Rickfors medverkar i flygbolaget Norwegians nya reklamfilm. I kampanjen används dessutom låten ”Vingar”, med text skriven av Mikael Rickfors och Peter Lindfors.

”Ingen har frågat”

Textförfattaren Peter Lindfors känner sig lurad.

– Ingen har frågat mig om detta är okej. Det här är för jäkligt, helt förfärligt ­faktiskt. Givetvis frågade man både Mick Jagger och Keith Richards innan Rolling Stones musik fick användas i en tv-reklam. Och båda fick så klart betalt, säger han.

Nu kräver Lindfors betalning och en förklaring.

– Jag har kontaktat Micke en gång tidigare, men det var först i morse som jag fick ett mejl där han skrev att jag kunde skicka en ­faktura om jag ville ha mina pengar. Jag känner till mina rättigheter. Om jag inte får samma ersättning som Rickfors tänker jag stoppa kampanjen, säger han.

Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian, menar att allt har gått rätt till.

– Såvitt jag vet har han ­inte blivit tillfrågad direkt eftersom det är Rickfors bolag som äger rättigheterna till låten. Han ska ha sökt Peter under projektets gång. Fast givetvis är Mikael skyldig att kompensera Peter för hans bidrag som textförfattare, säger hon.

Johan Åberg, advokat på byrån Westermark Anjou, tidigare jurist på STIM, är av en annan uppfattning. Grundpraxis är att såväl kompositör som samtliga textförfattare först måste lämna sitt godkännande.

”En kränkning”

– Otillåtet användande av befintliga musikverk i reklam strider mot upphovsmannens ideella rätt. Det är en kränkning. Om man inte löser ersättningsfrågan skulle textförfattaren kunna gå till domstol, kräva skadestånd och stoppa reklamkampanjen, ­säger han.

Nöjesbladet har utan framgång sökt Mikael Rickfors för en kommentar.

SENASTE NYTT

Nöjesbladet

Visa fler
NÖJESBLOGGAR

Populära bildspel via Shootitlive