– Vi kräver allt tillbaka

Martin & Patrik la ut 12 000 – blev blåsta på biljetterna

1 av 2
KÖPTE SEX BILJETTER Martin Werlerstam och kompisen Patrik Engdahl är oerhört besvikna på Biljett Nu:s agerande. ”Vi kommer givetvis kräva alla våra pengar tillbaka”, säger Martin Werlerstam till Nöjesbladet.
NÖJE

Martin och hans kompisars Springsteen-drömmar gick i kras.

Och tusentals kronor för biljetter och boende upp i rök.

– Biljett Nu ska ersätta allt, säger Malin Fors, j­urist på konsumentverket.

I går kunde Nöjesbladet berätta att hundratals Bruce Springsteen-fans fått besked att konsertbiljetterna som de hade köpt för ­dyra pengar av andrahandsföretaget Biljett Nu inte existerade.

Samtidigt gick de ansvariga under jorden.

Bad om ursäkt

I går eftermiddag skickade företaget ett press­meddelande där man bad om ursäkt till kunderna för sin ”oacceptabla hantering” av biljetterna. Före­taget lovade även att ersätta biljettpriset till alla som drabbats.

Det räcker inte på långa vägar.

En mängd lurade biljettköpare har lagt ut tusentals kronor på resa till Göteborg och boende.

Hotell, biljett, bensin

Enligt konsumentköp­lagen har kunderna rätt att få tillbaka hela biljett­summan – och mycket mer därtill.

– De har också rätt till ­ersättning för kostnader som tillkommer med anledning av biljetten, som resan och boendet. Det står klart och tydligt i skadestånds­paragrafen. I det här fallet är det Biljett Nu som får ­betala det här, säger Malin Fors, ­jurist på konsumentverket.

Martin Werlerstam, 34, från Malmö, och hans sex kompisar har lagt ut över 12 000 kronor på sex ­konsert­biljetter, hotell­boende och ­bensin.

När Martin och kompisarna kom till Ullevi i går fanns varken konsertbiljetter eller representanter från Biljett Nu på plats.

Fick gå hem

– Jag och en i kompisgänget lyckades fixa ståplatsbiljetter under Ticnets extrasläpp. De andra fick gå hem och lägga sig på hotellrummet. Vi kommer givetvis kräva alla våra pengar tillbaka av Biljett Nu. Deras sena ursäkt ser jag som ett stort skämt, s­äger han till Nöjesbladet.

Nöjesbladet har sökt ­Robert Jakobsson, verksamhetschef på Biljett Nu för en kommentar.

Så får du tillbaka dina pengar

Rikta dina ersättningsanspråk till näringsidkaren, i det här fallet Biljett Nu.

Får du inget gehör ska du göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden. Där prövar de ärendet.

Behöver du hjälp eller råd kan du kontakta din kommunala konsumentvägledare.